بررسی محیط آموزشی بخش آناتومی از نقطه نظر میکروارگانیسمهای پاتوژنیک
Abstract
مقدمه: شناخت وكنترل ميكرو ارگانيسمها در سطوح مختلف از جمله در محيطهاي شلوغ و پر رفت و آمد به لحاظ اشاعه بيماري هاي عفوني از جمله نگراني هاي اصلي نظام سلامت ميباشد. هدف اين مطالعه بررسي محيط آموزشي بخش آناتومي دانشكده علوم پزشكي شهيد بهشتي از نقطه نظر ميكروارگانيسمهاي پاتوژنيك ميباشد. روش بررسي: در اين پژوهش نمونه برداري توسط سواب آغشته به سرم فيزيولوژي استريل انجام گرفت. سپس سوابها پس از نمونه گيري در داخل محيط TSB براث به آزمايشگاه انتقال يافت و پس از 24 ساعت انكوباسيون در 37 درجه بر روي محيط هاي بلاد آگار ، نوترينت آگار و محيط مك كانكي كشت و در نهايت در محيط هاي فوق براي تعيين هويت در دماي 37 درجه به مدت 24 ساعت انكوبه شدند. يافته ها: ميكروارگانيسمهاي سودوموناس ، اشرشيا كلاي ، اسنيتوباكتر ، انتروكوك ، استافيلوكوك اورئوس ، باسيلوس در شير دستشويي و ميكروارگانيسمهاي اشرشيا كلاي ، اسنيتوباكتر ، سودوموناس ، انتروكوك ، باسيلوس ، استافيلوكوك اورئوس در روي ميز كلاس درس بخش آناتومي رشد يافت.نتيجه گيري: نظر به خطر انتقال بيماريهاي مختلف به دانشجويان عزيز و اساتيد محترمي كه در اين بخش تردد ميكنند پيشنهاد ميشود كه از محلول هاي ضدعفوني قوي تري جهت تميز نمودن محيط بخش استفاده شود و در نوبتهاي بيشتري در طي هفته اين پاكسازي انجام گيرد.كليد واژه ها: ميكرو ارگانيسم پاتوژنيك ، بخش آناتومي ، انتقال بيماري ، پزشكي
Introduction: Recognition and control of microorganisms in different levels including in crowded and busy environments from the point of view of the spread of infectious diseases is among the major concerns of the health system. The aim of this study was to evaluate the learning environment of the anatomy ward in Shahid Beheshti University of Medical Sciences from the point of pathogenic microorganisms.Materials and Methods: In this study Sampling were collected by swab soaked in sterile saline. After sampling, the swabs were transferred to the laboratory in The TSB brath environment and After 24 h of incubation at 37 ° C were cultured on blood agar, nutrient agar and MacConkey environment and finally these were incubated at 37 ° C for 24h for the identification.Results: Pseudomonas, E. Kolai, Asnytobakter, Enterococcus, Staphylococcus aureus, Bacillus microorganisms grew in the bathroom Sherry, and E. Kolai, Asnytobakter, Pseudomonas, Enterococcus, Bacillus, Staphylococcus aureus microorganisms grew on classroom desk in anatomy ward.Conclusions: Due to the risk of disease transmission to the dear students and respected teachers whom traveling in this department, it is recommended that a stronger antiseptic solutions used for cleaning the environment and cleaning do for more times during the week .Keyword: Pathogenic microorganisms, anatomy department, disease transmission, Medical