بررسی رفتار حرفه ای دستیاران تخصصی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
Abstract
بررسی وضعیت و توسعه رفتار حرفه ای دستیاران برای دانشکده پزشکی یک هدف اساسی و ضروری است هدف از این مطالعه بررسی رفتار حرفه ای دستیاران دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی ۹۰-۹۱ میباشد . این مطالعه به بررسی رفتار حرفه ای دستیاران به روش ۳۶۰ درجه پرداخته است ابزار گرد آوری اطلاعات پرسشنامه ۲۵ آیتمی ارزشیابی بالینی رفتار حرفه ای با مقیاس چهر نقطه ای لیکرت بوده که ارزیابی را در ۱۷ گروه آموزشی انجام داده است . روایی سازه و محتوا و پایانی این ابزار در سال ۲۰۰۹ به تایید رسیده و در این مطالعه نیز روایی محتوا مجدد با تایید حداقل ۱۰ نفر از اساتید صاحب نظر و پایانی آن به روش همبستگی درونیa= 76 به تایید رسیده است . در کل تعداد ۶۵۸ پرسشنامه تکمیل گردید و با نرم افزارspss با استفاده از آزمون هایt testوanova و ضریب همبستگی پیزسون تحلیل گردید در کلیه آزمون ها سطح معنی دارp, < 0/5 d درصد در نظر گرفته شد . نتایج : میانگین و انحراف معیار حرفه ای دستیاران از ۴ بود که بالاترین میانگین مربوط به حیطه اعتماد و راز داری و کمترین میانگین مربوط به حیطه ارتقا خود و پذیرش خطاها بود بین رفتار حرفه ای دستیاران در خود ارزیابی با توجه به جنسیت در آیتم های مسئولیت پذیریp=3 نوع دوستیp= 3 تفاوت معنی دار بود همچنین در زمینه سال تحصیلی دستیاران و امتیاز رقتار حرفه ای دستیاران نیز در بعد مسئولیت پذیریp= 4 ارتقا خود و پذیرش خطاها و احترام به دیگرانp= 4 تفاوت معنی داری بود ، اما بین دو مرکز از نظر امتیاز رفتار حرفه ای تفاوت معنی داری وجود نداشت . نتایج این بررسی اگر چه نشان داد که رفتار حرفه ای دستیاران در حد قابل قبول می باشد اما نیاز به تقویت برخی حیطه ها از جمله ارتقا خود و پذیرش خطا در دستیاران به خوبی احساس میشود