بررسی مقایسهای برنامه آموزشی کارشناسی ارشد شنواییشناسی دانشگاههای ایران و چند دانشگاه منتخب خارج از ایران
The Comparative Study Of Audiology Master’s Curriculum Of A Few Universities Selected In And Outside Iran
Abstract
چکیده:
مقدمه: کیفیت آموزش در هر برنامه ای ارتباط مستقیم با برنامه درسی مورد استفاده دارد. ارزیابی و بازنگری مرتب برنامه نیازمند تاسیس نهادی خاص است که با توجه به هزینه های مالی و معنوی مربوطه (به ویژه برای تعیین استانداردهای مورد نیاز) تاکنون مغفول مانده است. در این میان با رویکردی عمل گرایانه می توان خلا موجود را به شیوه ای ساده تر پر نمود تا بتوان برنامه ای روزآمد تر و پاسخگو به نیازهای جامعه داشته باشیم.
مواد و روش ها: این پژوهش از نوع کیفی است و از لحاظ هدف از نوع پژوهش کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی با رویکرد تطبیقی است. در تقسیم بندی تحقیقات مقایسه ای یا تطبیقی، از نوع متغیر محور است که با شیوه تغییرات متقارن و در زیر گروه روش اختلاف به بررسی تفاوت ها می پردازد و در واقع نوعی تطبیق بیرونی محسوب می شود. در این طرح از پنج کوریکولوم کامل و مدرن کارشناسی ارشد شنوایی شناسی کشورهای استرالیا، انگلیس و نیوزلند برای مقایسه مولفه های اهداف آموزشی، محتوی آموزشی، جایگاه آموزش، روش آموزش و شیوه ارزشیابی دانشجو آنها با کوریکولوم مورد استفاده در دانشگاه های ایران استفاده شد.
یافته ها: با استخراج داده های مورد نظر، جداول مقایسه ای برای تعیین مشابهت ها و تفاوت های موجود در کوریکولوم ها تهیه شدند. علاوه بر مشابهت ها، تفاوت های قابل توجهی در اهداف آموزشی، محتوی آموزشی، جایگاه آموزش، روش آموزش و شیوه ارزشیابی دانشجو آنها در مقایسه با کوریکولوم مشاهده می شود.
بحث و نتیجه گیری: مشابهت ها و تفاوت های موجود در کوریکولوم ها مورد بررسی قرار گرفتند و به نظر می رسد که کوریکولوم کارشناسی ارشد شنوایی شناسی مورد استفاده در دانشگاه های ایران، به منظور بومی سازی و پاسخگویی به نیازهای روز نیازمند اصلاح است. نهایتا پیشنهادهایی برای اصلاح، ترمیم یا بازنگری کوریکولوم ایرانی در حوزه های اهداف آموزشی، محتوی آموزشی، جایگاه آموزش، روش آموزش و شیوه ارزشیابی دانشجو مطرح شدند.
کلید واژه ها: بررسی مقایسه ای، کارشناسی ارشد، شنوایی شناسی، بازنگری برنامه Abstract:
Introduction: This study was conducted to compare the educational quality of the Audiology Master’s curriculum of some universities in and outside Iran. It is obvious that there is a direct relationship between the educational quality of any programs and the
curriculum used for them. The regular assessment and revision of the program require the establishment of an especial body neglected up to now due to the material and spiritual costs (particularly for observing the standards). With regard to the eight years passed after the Audiology Master’s curriculum approval as well as the growth rate of this science and the appearance of the new scientific fields in this major, the need to the localization of this science and the necessity to study, suggest and implement the possible reforms are obvious. To have an up to date program to meet the needs of the society, a pragmatic approach may easily fill such a gap.
Materials and Methods: In this study, an applied qualitative approach was used; the method used for gathering the data was the descriptive approach, and the data analysis was runbasedon avariable adaptiveapproach. The modernmaster’scurriculumoftheselected universities in three countries including Australia, Great Britain and New Zealand were used to compare the components of their educational objectives, contents, and settings as well as theirmethodsofteachingandstudents’evaluationincomparisonwiththecurriculumusedin the universities of Iran.
Findings: Extracting the desired data, some comparative tables were produced to determine the existing similarities and differences of the curriculum. Besides the similarities, some significant differences in the educational objectives, contents, settings as well as the methods of teaching and students’evaluationwereobservedincomparisonwiththecurriculumofthe Iranian universities.
Discussion and Conclusions: The comparison of the similarities and differences among theaudiologymaster’scurriculumusedintheuniversitiesinandoutsideIran indicated that theaudiologymaster’scurriculumoftheIranianuniversitiesshallberevisedtobelocalized to meet the modern demands of Iran. At the end, some suggestions for modifying and revising the educational objectives, contents, and settings as well as the methods of teaching and students’evaluationweresubmitted.
Keywords: comparativestudy,master’sdegree,audiology,programrevision