بومی سازی ابزار سنجش محيط آموزش باليني دانشجويان كارشناسي (UCEEM) و بررسی ادراک دانشجویان پرستاری و مامایی از آموزش بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
Cross-cultural Adaptation of The Under Graduate Clinical Education Environment Measure (UCEEM) and Students' Perception of the Clinical Education Environment at Nursing and Midwifery school in Tehran Medical Sciences Islamic Azad university
Abstract
چكيده:
پيش زمينه و هدف: سنجش محيط آموزش باليني و آكادميك كليد ارايه برنامه هاي آموزشي با كيفيت مطلوب و دانشجو محور است. محيط آموزش باليني را مي توان ارزيابي كرده و تغيير داد و به اين منظور لازم است از ابزارهاي مناسب استفاده كرد. اما استفاده از ابزاري كه از روايي و پايايي خوبي برخوردار باشد، بخصوص اگر در فرهنگ و كشور ديگري طراحي شده باشد، مي تواند مشكل باشد. هدف از انجام اين پژوهش، بومی سازی ابزار سنجش محيط آموزش باليني دانشجويان كارشناسي UCEEM و بررسی دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دربيمارستانهاي دانشگاه آزاد اسلامي واحد پزشكي تهران است.
مواد و روش كار: مطالعه حاضر از نوع توصيفي- مقطعي، بر روي 215 دانشجوي پرستاري و مامايي مقطع عرصه دانشكده پرستاري و مامايي دانشگاه آزاد اسلامي واحد پزشكي تهران صورت گرفت. روايي صوري، روايي محتوي ابزاربررسی شد و روايي سازه اي ابزار UCEEM با استفاده از تحليل عاملي اكتشافي تعيين شد .پايايي ابزار UCEEM با استفاده از آلفاي كرونباخ وارسي شد.
يافته ها: آناليز فاكتور عاملي اكتشافي چهار حيطه را تثبيت كرد. همساني دروني ابزار با استفاده از الفاي كرونباخ 0/93 بود .دیدگاه دانشجویان نسبت به آموزش بالینی مثبت بود( 48.1%). بین رشته تحصیلی و دیدگاه دانشجویان ارتباط معنی دار آماری وجود داشت. ارتباط بین سن ، وضعیت تاهل ، نوع بیمارستان، تعداد روزهای حضور در بخش و دیدگاه دانشجویان معنی دار نبود.
بحث و نتيجه گيري: يافته هاي اين مطالعه نشان مي دهد كه نسخه فارسي UCEEM از روايي و پايايي مناسبي برخوردار است و مي تواند در دانشكده هاي پرستاري و مامايي ايران براي سنجش محيط آموزش باليني مورد استفاده قرار گيرد.
کلید واژه ها: روايي، پايايي، آموزش باليني، کارشناسی . Abstract:
Background & aims: Evaluation of clinical and educational environment is a key determinant in qualitative student- center training programs. In order to evaluate and understand this environment a valid and reliable instrument is required. Reliable and valid measurement, however, can be problematic - especially as instruments developed and tested in one culture are translated for use in another. The aim of this study was to exam the psychometric properties of undergraduate clinical education environment measure (UCEEM) in internship nursing and midwifery students in Islamic Azad University in Iran. Materials & Methods: In this descriptive-cross sectional study, 215 internship nursing and midwifery students completed the Persian versions of (UCEEM).The construct validity of the (UCEEM) was examined by using exploratory factor analysis and Pearson correlations. Cranach’s Alfa coefficient was calculated to determine internal consistency. Data analyses were performed with SPSS 17. Results: Exploratory factor analysis confirms the original four subscales of the UCEEM questionnaire. Overall internal consistency of the translated measure was good (a=0/93( . Conclusion: The Persian version of the UCEEM appears to be reliable and potentially valid instrument for use in Iranian Nursing and midwifery Schools and may find favor in evaluating the clinical learning environments of nursing and midwifery programs nationwide.
Keywords: Psychometrics, Clinical education, Environment, nursing