• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Faculty of Medical Education
    • E-Learning
    • Thesis[FME]
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Faculty of Medical Education
    • E-Learning
    • Thesis[FME]
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تأثیر یادگیری مشارکتی بر یادگیری زبان تخصصی دانشجویان پزشکی

    Submitted for Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Master of Science in Medical Education

    View/Open
    Cover-Thesis-SanaeeMoghaddam-Zeinab.pdf (60.02Kb)
    Thesis-SanaeeMoghaddam-Zeinab.pdf (1.057Mb)
    Date
    2014-01-01
    Author
    صناعی مقدم, زینب
    SanaeeMoghaddam, Zeinab
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    چکیده: زمینه تحقیق: یادگیری مشارکتی، به عنوان یکی از مؤثرترین شیوه های آموزشی دانشجو محور شناخته می شود. با توجه به اهمیت دانش زبان انگلیسی در حرفه پزشکی، به نظر می رسد به کارگیری این شیوه آموزشی در بهبود یادگیری زبان انگلیسی تخصصی دانشجویان پزشکی می تواند مؤثر باشد. هدف: هدف از انجام این تحقیق نیمه تجربی بررسی تأثیر یادگیری مشارکتی بر یادگیری زبان تخصصی دانشجویان پزشکی بود. روش مطالعه: تمام 60 دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج که واحد زبان تخصصی 1 را در نیمسال دوم 92-1391 اخذ نموده بودند در این مطالعه نیمه تجربی شرکت کردند که براساس لیست ثبت نام (حروف الفبا) به دو گروه 30 نفره تقسیم شدند. گروه مورد از ابتدا و به شیوه تصادفی به گروههای 5 نفره تقسیم شدند و به روش یادگیری مشارکتی تدریس شدند، در حالیکه گروه مورد تحت تدریس به شیوه سنتی سخنرانی قرار گرفتند. متنهای آوانویسی شده، برگرفته از متنهای کتاب مورد تدریس، جهت آموزش تلفظ برای هر دو گروه مورد استفاده قرار گرفت. داده های حاصل از برگزاری سه آزمون خواندن و آزمونهای کتبی پیش آزمون، میان آزمون و پس آزمون با استفاده از نرم افزار spss، نسخه 19، و آزمون آماری تی مستقل تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: نتایج حاصل از آزمون آماری تی مستقل نشان داد که گروه مورد در زمینه های درک مطلب، تلفظ، دانش زبانی، و واژگان تخصصی پزشکی، با تفاوت معنی دار میانگین ها، از گروه شاهد پیشی گرفتند اما در زمینه نوشتار بین دو گروه تفاوت معنی دار آماری مشاهده نشد (p<0.05). بحث و نتیجه گیری: این تحقیق نشان داد که روش یادگیری مشارکتی باعث بهبود یادگیری زبان تخصصی دانشجویان پزشکی شده است. علاوه بر این ثابت شد که اگر متون آوانویسی شده همراه با شیوه یادگیری مشارکتی به کار گرفته شود در بهبود تلفظ دانشجویان تأثیر بیشتری خواهد داشت. کلید واژه ها: یادگیری مشارکتی، دانشجویان پزشکی، زبان انگلیسی تخصصی.
     
    Abstract: Background: Cooperative learning is claimed to be an effective teaching method in foreign/second language education. Regarding the importance of English language competency in medicine, implementing this method seems to be influencial in helping students of medicine to improve their learning of English for specific purposes. Purpose: The purpose of this quasi-experimental study was to investigate the effects of cooperative learning on students of medicine’ learning of ESP. Methods: All 60 students of medicine in Yasuj University of Medical Sciences who enrolled in English for specific purposes in Feb 2013 took part in this study and were divided into two groups of thirties, according to the enrollment list. Cooperative learning was implemented with the experimental group dividing them into groups of five randomly, while the control group was taught with traditional method. Phonetic transcriptions were used along with passages taken from their book for the two groups. The data collected from three reading aloud tasks, scores of pretest, and midterm and final written examinations were analyzed using SPSS software, version19. Results: The results of independent sample t-tests showed that the experimental group outperformed the control group significantly (P<0.05) in the areas of comprehension, pronunciation, linguistic competency, and vocabulary but no differences were found between the two approaches in the area of writing. Conclusion: This study suggested that cooperative learning helped significantly to enhance the medical students’ learning of ESP. Moreover, it was confirmed that using phonetic transcription in teaching pronunciation will yield better learning in students, done in a cooperative context. Key words: Cooperative learning, students of medicine, English for specific purposes.
     
    Collections
    • Thesis[FME]

    Contact Us | Send Feedback
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Contact Us | Send Feedback