• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Faculty of Medical Education
    • E-Learning
    • Thesis[FME]
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Faculty of Medical Education
    • E-Learning
    • Thesis[FME]
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی نظرات دانشجویان کارشناسی ارشد آموزش پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی، تبریز و اصفهان در مورد تجربه پژوهشی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی

    The Viewpoint of Master Science Students in Medical Education of Shahid-beheshti, Tabriz and Isfahan University of Medical Sciences about their Research Experience

    View/Open
    Cover-Thesis-Rahmati-MohammadReza.pdf (89.48Kb)
    Abstract-Thesis-Rahmati-MohammadReza.pdf (591.1Kb)
    Thesis-Rahmati-MohammadReza.pdf (2.325Mb)
    Date
    2013-01-01
    Author
    رحمتی, محمدرضا
    Rahmati, MohammadReza
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    چکیده: مقدمه: پژوهش از عوامل اصلی شکوفایی علمی و تکنولوژی هر جامعه به شمار میرود و تحقیقات بستر اصلی توسعه همه جانبه، سازندگی و استقلال هر کشور است. دانشگاهها به عنوان سازمانهای تولید کننده علم متولی کیفیت آموزش و پژوهش و چگونگی ارتباط بین آنها می باشند. با توجه به نوپا بودن رشته آموزش پزشکی مطالعه حاضر با هدف تعیین تجربه پژوهشی دانشجویان آموزش پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی طراحی و اجرا شد. روش کار: مطالعه ای مقطعی در سال 1392 در سه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تبریز و اصفهان و بر روی 143 نفر از دانشجویان آموزش پزشکی شامل کلیه دانشجویان دوره کارشناسی ارشد آموزش پزشکی انجام گرفت. داده های طرح با استفاده از پرسشنامه استاندارد PREQ1 شامل 59 سوال در 8 عامل مختلف به افراد مورد نظر ارائه و پس از تکمیل نسبت به جمع آوری آنها اقدام شد. تحلیل آماری با استفاده از نرم افزار آماری SPSS انجام گردید. میانگین نمرات هر یک از حیطه های پژوهشی در جامعه مورد مطالعه برحسب معیار صد محاسبه شد تا با توجه به متفاوت بودن تعداد سوالات هر حیطه قابلیت مقایسه حیطه های مختلف فراهم گردد. علاوه بر آمار توصیفی از آزمون های تحلیل واریانس یک طرفه، آزمون t و کای اسکوئر استفاده شد. نتایج: تعداد پاسخ دریافتی در این تحقیق 108 نفر (Response Rate: %75,52) بود. از کل شرکت کنندگان 53/7% از آنها مونث و 98/1% آنها شاغل بودند. بیش از 33% دانشجویان عناوین پایان نامه خود را شخصا انتخاب نموده اند. نتایج مطالعه نشان داد که بالاترین نمره مربوط به تجربه پژوهشی دانشجویان به ترتیب شامل: ارایه شرایط و زمینه های رشد فکری؛ زیرساختها و امکانات دانشگاه، مشکلات پژوهشی، رضایتمندی کلی و فرایند تصویب پروپوزال می باشد. و رضایتمندی کلی دانشجویان از تجربه پژوهشی در حد متوسط می باشد از نظر مشکلات پژوهش مشکل ترین بخش برای دانشجویان تحلیل و توصیف آماری داده ها 16/7% بوده است. در همه حیطه های تجربه پژوهشی دانشجویان وضعیت دانشگاه شهید بهشتی مطلوب تر از دانشگاه اصفهان و تبریز بوده است. نتایج تحلیلی اختلاف معنی داری بین دو جنس از نظر ارائه مقاله و بین بین سه دانشگاه از نظر تعداد مقالات منتشر شده نشان داد (P<0/05). نتیجه گیری: درصد بالایی از دانشجویان با پروژ پژوهشی خود دچار مشکل بوده و رضایتمندی دانشجویان درحد متوسط می باشد لذا تمرکز بر آموزش روش تحقیق و کاربرد آمار به منظور تحلیل داده ها و همچنین شیوه نگارش در جمع بندی پایان نامه و مقالات آن می تواند کمک موثری در افزایش نمره رضایتمندی دانشجویان و تجربه پژوهشی آنها داشته باشد. کلید واژه ها: رضایتمندی، تجربه پژوهشی، آموزش پزشکی، پرسشنامه PREQ
     
    Abstract: Investigating the views of MS candidates of medical training on research experience in medical education : a case for Shahid Beheshti,Tabriz and Isfahan universities of medical sciences. Introduction: The research is considered as the main factor in the development of science and technology in every community and is the mainstream of the development, construction and independence of each country.universities are considered as science producers organizations and are trustee with the quality of education and research and the relationship between them. The study is going to determine the experience of MS candidates of medical training due to the new field of medical education. Methods: A cross sectional study was carried out as a case for Shahid Beheshti,Tabriz and Isfahan universities of medical sciences on 143 MS candidates in 1392. Data were collected after Completion of PREQ standard scale questionnaire that provided to target individulas and including 59 items in 8 different factors.Data analyzed using SPSS software. Average scores for each of research areas in our study was calculated on the basis of the 111 criteria. Regarding the differences in the number of questions in each area will provide the comparison of the different domains. Besides the descriptive statistics unilateral ANOVA, T and chisquare test were used . Results: The response rate in this study was 118(%75.52). Of the total participants, 7353% of them were female and 1398% were practitioner. More than 33% of students have chosen their own thesis topics. . Our results showed that the highest score regarding to research experience was related to presentation of intellectual development conditions and fields, university infrastructures and facilities and research problems, overall satisfaction and proposal approve process. The overall students satisfaction about their research experience was moderate. The most important problem for students' thesis was statistical analysis section that reported by 16.7% of overall satisfaction and proposal approve process. Analytical results had shown that there was a significant difference between two genders regarding to article presentation and among three universities based on the number of published article . Conclusion: A high percentage of students were not satisfied with their research project and the percentage of satisfication was on the medium level. So, training for research method and applied statistics for data analysis as well as scientific methods of thesis and article writing will increase students' satisfaction and their research experience. Key words: Satisfaction, Research experience, Medical Education, PREQ Questionnaire
     
    Collections
    • Thesis[FME]

    Contact Us | Send Feedback
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Contact Us | Send Feedback