تاثیر تقدم آموزش بالینی یا آموزش نظری بر میزان یادگیری درس پرستاری ارتوپدی
Title:
Abstract
چکیده:
زمینه تحقیق: رسالت دانشکده هاي پرستاري توانمند سازي دانشجويان پرستاري در جهت پذيرش نقش هاي خطير حرفه پرستاري است. در پاره ای از موارد، درآرايش دروس پرستاري تقدم آموزش دانشجويان در واحد هاي نظري و باليني با توجه به امکانات و منابع سيستم آموزشي صورت مي گيرد.
هدف : مقايسه تاثير تقدم آموزش باليني بر آموزش نظري با آموزش نظري بر آموزش باليني برميزان يادگيري دانشجويان پرستاري .
روش مطالعه:دراين مطالعه مداخله اي ( نيمه تجربي ) تاثير تقدم آموزش باليني – نظری(گروه مداخله) يا آموزش نظري – بالینی (گروه کنترل) بر ميزان يادگيري و رضایت دانشجويان پرستاري واحد داخلي جراحي 2- ارتوپدي مقايسه شد.تعداد 55 دانشجویان کارشناسی پرستاری به روش سرشماری انتخاب شدند.در هر گروه آزمون بالینی جهت جمع آوری داده ها با چک لیست انجام شد.
نتایج: ميانگين نمره کل عملکرد باليني دانشجويان بخش ارتوپدي آموزش نظري – بالینی (گروه کنترل) يا آموزش باليني – نظری(گروه مداخله) به ترتيب 14/85±80/53 و7/60 ±67/55 مي باشد که دو گروه از لحاظ آماري اختلاف معني داري با هم داشتند((P<0,001.
بحث و نتیجه گیری: آموزش نظری برای یادگیری و رضایت از آموزش مهارت بالینی ضرورت دارد.
کلید واژه ها: آموزش پرستاری ،آموزش نظری ،آموزش بالینی ، تقدم آموزش Abstract:
Background: The mission of the Nursing Program is to facilitate the acquisition of knowledge and skills required by entry-level professional nurses to give direct care to clients across the lifespan in a variety of health care settings.
Purpose: This study has been conducted to compare the effect of the priority of theoretical and practical education on nursing students' learning, Tehran-Iran.
Methods: This research is a Quasi-Experimental study. Fifty five nursing students constituted a convenience a four-year baccalaureate nursing program that was divided in two groups. The priority of education in Case group was clinical- theoretical training and in Control group was theoretical- clinical training. Then each one evaluated by methods of clinical examination. Data were collected by a checklist that evaluates the skill competencies.
Results: Finding s of this study shows that there are significant difference between Control group (theoretical- clinical training 85 /14±53/80 ) and Case group ( clinical- theoretical training 60/7 ±55/67 ).(P<0,001 )
Conclusion: The theoretical education is necessary to learn and satisfiy the nursing skills or procedure.
Key words: 'Nurse Education 'and 'Theoretical Training' and 'Clinical Training' and 'the Priority of Education'