• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Faculty of Medical Education
    • E-Learning
    • Thesis[FME]
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Faculty of Medical Education
    • E-Learning
    • Thesis[FME]
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مطالعه تطبیقی نظام آموزشی مامایی ونقش ماماها در ایران و کشورهای منتخب به لحاظ توسعه یافتگی در خدمات بهداشتی سطح اول (PHC)

    Comparative Study Of Midwifery Education System And The Role Of Midwives In Selected Countries In Terms Of Development In Primary Health Care (PHC)

    View/Open
    Cover-Thesis-Golshahi-Tooba.pdf (38.91Kb)
    Thesis-Golshahi-Tooba.pdf (1.320Mb)
    Date
    2013-01-01
    Author
    گلشاهی, طوبی
    Golshahi, Tooba
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    چکیده: زمینه تحقیق: مقایسه وضعیت مامایی در ایران با کشورهایی که شاخص های سلامت مادر و نوزادان خوبی دارند به شناسایی نقاط ضعف و قدرت و راهکارهای ارتقاء وضعیت مامایی در ایران کمک می نماید. هدف: این مطالعه با هدف بررسی و مقایسه وضعیت مامایی (نظام آموزشی و نقش ماماها) درخدمات بهداشتی سطح اول در ایران و کشورهای کانادا، امریکا، استونیا ، یونان ، اتریش ، ایتالیا ، سوئد ، قطر ، سنگاپور ، استرالیا، ژاپن صورت گرفت. روش مطالعه: مطالعه از نوع توصیفی تطبیقی به روش بررسی اسناد بود که 11 کشور از نواحی شش گانه سازمان جهانی بهداشت با بهترین شاخص های بهداشت مادر و نوزاد در منطقه، بصورت هدفمند انتخاب شدند. محیط پژوهش مطالعه اسناد و وب سایت و مکاتبه الکترونیک با مراجع معتبربود. ابزار جمع آوری جداول توخالی حاوی شاخص های وضعیت مامایی در کشورهای منتخب و ایران تدوین گردید. تجزیه و تحلیل به صورت مقایسه ای کمی و کیفی بودند. سپس اطلاعات بر مبنای معیارها ویا حوزه های مشخصات دموگرافیک ، روش کار مامایی و... با اطلاعات مامایی ایران مقایسه گردیدند. یافته ها: در حوزه مشخصات دموگرافیک ایران نسبت به سایر کشورها بالاترین آمار زایمان و پایین ترین دانسیته ماما را داشته است. در حوزه روش کار مامایی درایران گزینه انتخابی جهت محل زایمان دردسترس زنان صرفا" بیمارستان می باشد. درحوزه نظام آموزش مامایی تفاوتی در طول مدت برنامه آموزش مامایی و تعداد زایمان لازم برای فارغ التحصیل شدن میان ایران وکشورهای مورد مطالعه وجود نداشت. بحث و نتیجه گیری: علیرغم وجود این ساختار ، میزان مرگ و میر مادران نسبت به کشورهای توسعه یافته ،دارای فاصله میباشد. این تفاوت در نسبت مرگ و میر،میتواند منبعث از عوامل مختلف اجتماعی، اقتصادی وفرهنگی ازجمله پایین بودن نیروی ماهر وتحصیلکرده شاغل ، نبود تداوم مراقبت ، نقص سیستم ارجاع, محدودیت در انتخاب محل زایمان (بیمارستان) و وجود تفاوت در بکار گیری واعمال قوانین نظارتی باشد. کلید واژه ها: مطالعه تطبیقی،نظام آموزشی ، نقش ماماها،کشورهای منتخب ،خدمات سطح اول.
     
    Abstract: Introduction: Comparison of Midwifery in Iran with countries that have good neonatal and maternal health can identify strengths and weaknesses of Midwifery in Iran and suggests strategies for improving the situation of midwifery. Goal: In this study, we compare the education system and the role of midwives in Iran at primary health care, with Midwifery in Canada, America, Estonia, Greece, Austria, Italy, Sweden, Qatar, Singapore, Australia, Japan. Methods: A comparative descriptive study was conducted. Using purposeful sampling11 countries that had the best indicators of maternal and child health in the six regions of World Health Organization were selected to enter the study. Document analysis and a survey of key informants were utilized to collect data. Data were extracted from websites of WHO, the World Bank , other official organizations such as ministries of health and education, schools of midwifery and nursing, national boards of midwifery and nursing. In some cases experts from some countries were contacted via email to verify or complete the data. Comparative analysis of quantitative and qualitative data was conducted. Results: Comparison showed that in demographic domain Iran had the highest birth rate but lowest midwife density. Regarding delivery procedures in other countries women had more options including delivery at home or birth clinics .In Iran in terms of infant examination and home visits there was significant differences. Unlike in countries such as Australia, Canada, Estonia, Austria.... there was no continuity of midwifery care in Iran. There was no difference between Iran and the studied countries in budgeting and duration of midwifery education programs and number of births attended before graduating. Discussion and conclusion: there is a gap in maternal mortality rates between Iran and developed countries. This can be explained by lack of continuity of care, referral system failure, limitations on the choice of birth place and perhaps the competency of midwifery workforce in Iran. Key words: Comparative study, educational system, midwives role, selected countries,primary health care
     
    Collections
    • Thesis[FME]

    Contact Us | Send Feedback
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Contact Us | Send Feedback