بررسی روشهای جذب، بکارگیری و ارتقاء اعضاء هیات علمی بالینی از دیدگاه اعضاء هیات علمی
Study of Methods of Hiring, Employment and Promotion of Clinical Faculty Members
Abstract
چکیده:
زمینه تحقیق و هدف :
پیشرفت و توسعه کشورها مرهون تلاش بی وفقه دانشمندان ، علما و متولیان تعلیم و تربیت بوده و نظام های آموزش از آن جهت که که می توانند نیروی انسانی متخصص مورد نیاز برای رشد و تعالی جوامع بشری را تامین کنند از جایگاه ویژه ای برخوردارند اما یکی از ارکان ارزشمند این نظام های آموزش معلمان و به عبارتی اساتید و اعضای هیات علمی آن ها هستند از طرف دیگر سلامت بویژه سلامت انسان بعنوان اصلی ترین محور توسعه پایدار کشور در گرو عملکرد پزشکان است بطوریکه پزشکان کماکان مهمترین و قدرتمندترین عنصر در نظام مدرن ارایه مراقبت سلامت هستند و مراکز سلامت دانشگاهی نقش اساسی در آموزش پزشکان در هر کشور ایفاء می کنند بنابراین اعضای هیات علمی مراکز سلامت کشور (دانشگاه های علوم پزشکی) بطور اعم و اعضای هیات علمی بالینی بطور اخص رسالت سنگینی در امر آموزش پزشکان دارند لذا شرایط گزینش و استخدام و ارتقاء اعضای هیات علمی بالینی برای نیل به هدف والای سلامت محور توسعه پایدار از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این پایان نامه به شاخص ها و راهکارهای بکارگیری و استخدام و ارتقاء اعضای هیات علمی با مروری بز وضعیت سایر دانشگاه های معتبر جهان و همچنین آئین نامه های داخل کشور و با نظر سنجی از خبرگان و صاحبنظراندر این خصوص پرداخته می شود.
روش مطالعه :
با طراحی پرسشنامه در چند مرحله و با نظرسنجی از 10 نفر از اساتید و روایی محتوایی آن سرانجام پرسشنامه ای در 17 سوال باز و بسته تنظیم و به بیش از 30 نفر از اساتید خبره و صاحبنظر دراین عرصه ارسال شد. پاسخ 21 نفر از آنها و مطالعه دقیق پاسخ ها و پیشنهادات و نظرات تخصصی و کلی آنها جمع آوری و مورد تحلیل آماری قرار گرفت.
يافته ها و نتايج:
68/4% صاحبنظران معتقدند كه روند فعلي و جاري بكارگيري اعضاي هيات علمي بصورت تمام وقت جغرافيايي (محروميت از مطب) و بصورت الزامي در تمام دوره خدمت از نظر اثربخشي آموزشي و پژوهشي براي دانشگاه ناكارآمد است و نياز به بازنگري دارد. و همچنين هيچكس از صاحبنظران معتقد نيستند كه روند فعلي و جاري بكارگيري اعضاي هيات علمي تمام وقت جغرافيايي براي خود اعضاي هيات علمي كارآمد است و باعث تعالي شغلي و مادي او مي گردد. و 47/3% معتقدند اگرچه ممكن است قانون خوب باشد ولي خوب اجراء نمي شود و حق فول تايمي كم است و بايستي معادل حقوق و مزايا پرداخت شود. و 68/4% صاحبنظران معتقدند كه تركيبي از روش هاي مختلف بكارگيري (فول تايم جغرافيايي و فول تايم غيرجغرافيايي و پاره وقت) بكارگيري برحسب توانمندي و علاقمندي عضو هيات علمي در انجام امور درماني، آموزشي و پژوهشي و متخصصين برحسب نياز سيستم سلامت بايستي اجراء شود. اكثر صاحبنظران معتقدند كه بكارگيري فول تايم جغرافيايي در نيمه اول يا 7-6 سال اول دوره خدمت الزامي و در بقيه دوره خدمت اختياري مي باشد. و 63/1% آنها استخدام رسمي در مرحله ارتقا به دانشياري كه روند جاري و فعلي دانشگاه ها است را مناسب و كافي مي دانند اكثر صاحبنظران معتقدند روند فعلي استخدام از طريق فراخوان عمومي را يك روش عادلانه مي دانند بايستي روش بورس كردن و تعهد خاص براي خدمت با هدف كشف استعدادهاي برتر وجود داشته باشد همچنين در مورد توانمنديهاي بدو استخدام تسلط به زبان انگليسي، دانستن مهارت ها و توانمندي هاي آموزشي، داشتن مهارت هاي كامپيوتري در IT، مهارت هاي پژوهشي عمومي، تخصصي و مقاله نويسي را شرط لازم و كافي مي دانند اكثريت صاحبنظران در اينكه اعضاي هيات علمي تمام وقت جغرافيايي نسبت به تمام وقت غيرجغرافيايي و پاره وقت مطلقا بايستي داراي امتيازاتي باشند و متفق القول هستند بطوريكه 78/9 افراد معتقدند كه پرداخت حق محروميت از مطب لااقل برابر حقوق باشد در رابطه با معيارهاي ارتقاء و آئين نامه مربوطه 73/7% صاحبنظران معتقد به اصلاح آئين نامه ارتقاء بودند و مواد آموزشي و فرهنگي آن هستند و براي ماده پژوهشي آن نظرات و پيشنهاداتي دارند.
بحث و نتیجه گیري:
با توجه به 1) تعهد مالي طولاني مدت دانشگاه و دانشكده 2) فقدان موثر بر اعضاي هيات علمي استخدامي بعنوان دو شكل عمده در بكارگيري استخدامي تمايل و trend موسسات و دانشكده هاي پزشكي دانشگاه هاي آمريكا بر تامين اعضاي هيات علمي خود از روش هاي غيراستخدامي مي باشد. كه از روش هاي آلترناتيو مختلف بوده است و يكي از اقدامات قابل انعطاف براي استخدام اعضاي هيات علمي در دانشكده هاي پزشكي آمريكا انتقال بين مسيرهاي بكارگيري بوده است. كه نتيجه نظرسنجي مطالعه ما هم بر اجراي سياست هاي فوق در دانشگاه هاي داخل كشور صحه مي گذارد و لذا الزامي بودن فول تايمي جغرافيايي مادام الخدمت 30 ساله است كه خود غيرمنطقي و شكست خورده مي باشد.
کلیدواژه ها:
بکارگیری اعضای هیات علمی، ارتقای اعضای هیات علمی، هیات علمی بالینی. Abstract:
Background and purpose :
Development and progress of countries is deeply indebted to endless efforts of scientists, scholars and custodian of educations. Due to role of Educational systems in providing required skilled manpower for growth and ascendency of communities, it has special role. But one of the important pillars of this system is training systems of teachers or professors and faculty members. On the other hand, health especially human health as a main focus of sustainable development of countries depends on physicians practice. Physicians remain the most powerful component in the modern system of health care and academic health centers play an important role in medical education of countries. Therefore, generally, faculty members of health center of country (Universities of Medical Sciences) and especially clinical faculty members have a crucial responsibility in teaching medical sciences. Hence, selecting, hiring and promoting of clinical faculty members have a special importance in order to achieve the noble goal of health-centered sustainable development. This thesis studied the indicators and strategies for the employment and promotion of faculty members with reviewing the statues of other prestigious universities in the world and internal regulation by interviewing of experts in this issue.
Method:
The questionnaire was designed in a multi-stage and rating of 10 professors for approving of content validity, finally the questionnaire with 17 open-ended questions adjusted. This questionnaire was sent to more than 30 expert and scholar faculty members. Responses of 21 of them were studied carefully and their general and technical comments were gathered and analyzed statistically.
Findings and result:
The results of this study showed dissatisfaction with the current method of employment in Iranian Medical universities. Findings of this study revealed that 68.4% of participants believed that the current method of employment of faculty members in geographic full time, obligatory deprivation of office for doctors in all periods of their service have not good educational and research effect and needed revising. Also none of them believed that the current system of employment of faculty members (geographic full time) is qualified for themselves and their professional and financial growth. About 47.3% of participants asserted that although this rule may be good, but the performance is not good, the amount of full time right is low and should be paid equal to their salaries and benefits. And 68.4% of participants believed that using a combination of different methods (Geographical and non-geographical Full time Full time and Part time), must be considered in employing of faculty members. They stated that employing of faculty members should be done in terms of their abilities and interests in health care and treatment affairs, educational and research affairs based on the needs of health system. Most of the participants believed that geographies full time employment must be obligatory in the first half of their employment or in 6-7 first years of employment and it should be optional in the rest of their employment. 63.1% of participants agreed with the current method of formal employment when promoting to associate professor and they thought it is adequate and effective. Most of the participants believed that the current recruitment through public calls is a fair way to know. They asserted that approach such as scholarship and a specific commitment to serve for the purpose of discovering talents should be existed. About the since hiring capabilities they pointed to proficiency in English language, having learning and training skills and abilities, having computer skills and knowledge about IT, general research skills, and professional writing. Majority of participants agreed that geographic full-time faculty members must have special privileges than non geographic full time faculty members. In a way that 78.9% considered that payment of deprivation of office right at least should be equal to their salaries. About regulation and promoting standards 73.7% of participants asserted that the cultural and educational part of regulation should be reformed. And they had suggestion for the research part.
Conclusion
According to this study mean of faculty members employed at American universities is doubles of full-time faculty in our country and 2.4 more than part-time faculty members. According to long time financial commitment of universities and faculties and lack of effect on employed faculty members as two methods of hiring, trend of American institute and medical faculties is to hiring faculty members not by employment. This was done by other alternative methods. One of the flexible methods of hiring faculty members in American medial faculties was transferring between hiring ways. The finding of this study approved this method of hiring. So application of geographic fulltime is illogical and inappropriate.
Key words: Hiring faculty members, Promotion of faculty members, Clinical faculty members