بررسی عوامل موثر بر شکل گیری" اخلاق حرفه ای" از دیدگاه فراگیران و اساتید در بخش های زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان
Exploring Related Factors On Forming Professional Ethics From View Points of Students And Faculty Members in Obstetrics and Gynecology Department, Golestan University of Medical Sciences in 2014
Abstract
چکیده:
مقدمه: بخش های زنان و زایمان به دلیل اهمیت رعایت قلمرو بیمار و آسیب پذیر بودن مادر و نوزاد بخش حساسی است. از طرفی دانشجویان بنای اخلاق حرفه ای را در دوران دانشجویی تجربه می نمایند بنابراین لزوم بررسی عوامل موثر بر شکل گیری" اخلاق حرفه ای" در دوران دانشجویی می تواند باعث شناخت مسئولین آموزشی به این مهم شود تا بتوان با برنامه ریزی دانشجویان را به جهت اخلاق حرفه ای مناسب سوق داد. هدف از این پژوهش، بررسی عوامل موثر بر شکل گیری" اخلاق حرفه ای" از دیدگاه فراگیران و اساتید در بخش های زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1392 بوده است.
طراحی و روش مطالعه : در این مطالعه با رویکرد کیفی با 30 نفر از دانشجویان و 10 نفر از اساتید دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1392 مصاحبه های نیمه ساختار به عمل آمد . شرکت کنندگان بر اساس نمونه گیری مبتنی بر هدف و با حداکثر تنوع وارد مطالعه شدند . برای جمع آوری داده ها از مصاحبه های انفرادی نیمه ساختار تا رسیدن به اشباع داده ها استفاده شد. از همه شرکت کنندگان حداقل دو سوال باز شد “ وقتی می گویم اخلاق حرفه ای چه به ذهن شما می آید؟، آیا شرایط یا موقعیتی را به یاد می آورید که احساس کردید اخلاق حرفه ای رعایت شده یا رعایت نشده ؟ ” مصاحبه ها خط به خط دست نویس و مطابق رویکرد “ تحلیل محتوای تماتیک" آنالیز شدند از شرکت کنندگان، رضایت نامه شفاهی برای شرکت در مطالعه و ضبط صدا اخذ گردید .
یافته ها: مضامین این مطالعه شامل 1) انسانیت، 2) شخصیت و تربیت خانوادگی، 3) علاقمندی به رشته با دو زیر طبقه ماهیت دانشجوئی و مسائل روحی روانی،4) الگو گرفتن از اساتید و اموزش اخلاق حرفه ای، 5)مسائل اجتماعی اقتصادی و فرهنگی بیمار و جامعه،6) برنامه های آموزشی و امکانات بالینی بوده است. "نحوه الگو بودن اساتید و برنامه های آموزشی بالینی در بخش زنان و زایمان " مضمون اصلی ظهور یافته در این مطالعه می باشد .
بحث و نتیجه گیری: نتایج این مطالعه بیانگر این است که دانشجویان (کارورز و دستیاران) رشته زنان و زایمان در تجربیات خود از اخلاق حرفه ای اذعان داشتند که اخلاق حرفه ای ، فرایندی پویا و دینامیک می باشد و می تواند تحت تاثیر مسائل مختلفی قرار گیرد. دانشجویان با پیش زمینه های متفاوت ومتاثر از عوامل مختلف اخلاق حرفه ای را می اموزند. نحوه الگو بودن اساتید و برنامه های آموزشی بالینی در بخش زنان و زایمان از مسائل مهمی است که شکل گیری اخلاق حرفه ای را تحت شعاع خود قرار می دهد.
کلید واژه ها: اخلاق حرفه ای، کارورزان پزشکی، دستیاران زنان و زایمان، اعضای هیات علمی بالینی Abstract:
Introduction: Department of obstetrics and gynecology, is critical because of observing the importance of realm of sick and vulnerability of mother and infant. Students also observe the building of professional ethics in studying education. so, the necessity of discovery process of professional ethics in the student education can lead to the recognition of authorities to this important subject to be pushed students by planning to the relevant professional ethics..the purpose of this study has been: exploring related factors on forming professional ethics from view points of students and faculty members in obstetrics and gynecology department, golestan university of medical sciences in 4102
Design and Methods: In this qualitative study, interviews were performed with 01 students and 01 faculty members of Golestan University of Medical Sciences in 4100. Participants included into the study according maximum variation and purposeful sampling method. The data collected by individual semi-structured interviews till data saturation achieved. At least, two open ended questions were asked from all of the participants “what comes to your mind when I say professional ethics? Do you remember any situations or conditions that you felt there is or no professional ethics? Interviews were transcribed line by line and were analyzed according to “Thematic content analysis approach”. Verbal informed consent obtained from the participants for taking in research and voice recording.
Results: Six themes were revealed as taught matters of exploring related factors on forming Professional Ethics by participants in this study which included “humanity",family training, and personality", "interest in the field" with sub-themes student self-discipline, sensitivity of field a good psychological state ","modeling of professors, academic experience and education, professional ethics", "economic and social and culture issues of patients and community, “clinical training programs and training facilities".
Discussion and Conclusion: The results of this study suggest that the Exploring Related Factors On Forming Professional, "the formation of professional ethics of in the students' department of obstetrics and gynecology is active and dynamic. Students learn professional ethics with different backgrounds. Delivery of training in department of obstetrics and gynecology and clinical learning environment is one of the major issues that will undermine shape of professional ethics.
Keywords: professional ethics, medical Interns, residents of obstetrics and gynecology, clinical faculty members