• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Faculty of Medical Education
    • E-Learning
    • Thesis[FME]
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Faculty of Medical Education
    • E-Learning
    • Thesis[FME]
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تعیین روایی و پایایی آزمون آسکی پره انترنی به منظور ارزیابی مهارت هاي عملی و نگرشی دانشجویان پزشکی سال ششم در آستانه ورود به دورة اینترنی (کارورزي) در دانشگاه علوم پزشکی شیراز

    Title:

    View/Open
    Cover-Thesis-Vaseghi-Narges.pdf (22.70Kb)
    Thesis-Vaseghi-Narges.pdf (1.483Mb)
    Date
    2012-01-01
    Author
    واثقی, نرگس
    Vaseghi, Narges
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    چکیده: عنوان: تعيين روايي و پايايي آزمون آسكي پره انترني كه به منظور ارزيابي مهارت هاي عملي و نگرشي دانشجويان پزشكي سال ششم برگزار مي گردد در دانشگاه علوم پزشكي شيراز زمينه تحقيق: در دانشگاه علوم پزشكي شيراز، كليه دانشجويان سال ششم پزشكي، قبل از ورود به دوره كارورزي و هم زمان با آزمون جامع پيش كارورزي با شركت در آزمون آسكي از نظر احراز شايستگي باليني نيز مورد سنجش قرار مي گيرند. هدف: اين مطالعه به منظور تعيين روايي و پايايي آزمون آسكي پيش كارورزي صورت گرفته است. روش مطالعه: پس از برگزاري آزمون و تصحيح اوراق، جهت تعيين روايي محتوايي، جدول مشخصات آزمون بررسي گرديد. در بررسي روايي سازه، ضريب همبستگي بين نمرات هر ايستگاه با نمره كل و همچنين با يكديگر و جهت بررسي پايايي آزمون ضريب همبستگي بين نمرات مشاهده گران و مصححان تعيين شد. نتايج: با بررسي رديفي جدول مشخصات آزمون آسكي، ارتباط موضوعي سوالات آزمون با اهداف آموزشي تائيد مي گردد. همچنين بررسي ستوني جدول نشان مي دهد كه سوالات از همپوشاني محتوايي نسبتا خوبي برخوردار مي باشند. در تعيين روايي سازه آزمون، همبستگي نمره تمام ايستگاه ها با نمره كل آزمون به جز ايستگاه 16 مثبت و معني دار بود. پايايي نمره گذاري بين ارزيابان در ايستگاه هاي مختلف همگي مثبت و در محدوده 99/- 33/ تعيين گرديد. بحث و نتيجه گيري: با اين مطالعه مي توان روايي و پايايي آزمون آسكي پره انترني را كه در دانشگاه علوم پزشكي شيراز برگزار گرديد مورد تاييد قرار داد و از نتايج آن استفاده نمود. كليد واژه ها: روايي، پايايي، آزمون آسكي، مهارتهاي باليني
     
    Abstract: Background: In Shiraz University of Medical Sciences, all 6th years medical students clinical competence evaluated by objective structured clinical examination. Purpose: This study examines the validity and reliability of pre-internship OSCE. Validity is the extent to which the test measures what it is intended to measure. Reliability is whether a test gives the same results over different samples and time. Methods: Content validity was established from expert opinion and blueprinting. The construct validity was evaluated by correlating station scores with the total OSCE score and interstation correlation. Interexaminer reliability was assessed using the coefficient of correlation. Results: Content validity was established by alignment between the curriculum and the OSCE using blueprints. Correlation station scores with the total OSCE score were positive and meaningful in all stations except 16th station (suturing). The interexaminer reliability, was assessed by the coefficient of correlation, averaged 0.83 (rang 0.33 – 0.99). Conclusions: Our findings support the assumption that the pre - internship OSCE is suitable to assess students’ clinical competence. Validity and reliability studies should be performed for all new assessment tools, particularly in high-stakes assessments. Keywords: assessmenrt, validity, reliability, osce,
     
    Collections
    • Thesis[FME]

    Contact Us | Send Feedback
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Contact Us | Send Feedback