• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Faculty of Medical Education
    • E-Learning
    • Thesis[FME]
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Faculty of Medical Education
    • E-Learning
    • Thesis[FME]
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    طراحی تم مبتنی بر شواهد در برنامه دندانپزشکی عمومی

    Curriculum Development: Evidence-based Dentistry in Pre-doctoral Dental Program

    View/Open
    Cover-Thesis-Hassanizadeh-Raheleh.pdf (30.95Kb)
    Thesis-Hassanizadeh-Raheleh.pdf (2.969Mb)
    Date
    2013-01-01
    Author
    حسنی زاده,راهله
    Hassanizadeh, Raheleh
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    چکیده: زمينه تحقيق: انجمن آموزش دندانپزشکی آمریکا ، قدرت ارزشیابی و ادغام نتایج بهترین پژوهشها را با تجربه بالینی و ارزشهای بیمار، به منظور طبابت مبتنی بر شواهد جزء توانمندیهای ضروری در برنامه های آموزش دندانپزشکی عمومی می داند. هدف: هدف این مطالعه، ارائه مدل برنامه آموزشی جهت ادغام مفاهیم دندانپزشکی مبتنی بر شواهد در برنامه دندانپزشکی عمومی با تمرکز ویژه بر تعیین اهداف و راهبردهای آموزشی و نیز سازماندهی محتوا بوده است. روش مطالعه: مطالعات منتشر شده پیرامون مداخلات آموزشی جهت انتقال دانش و مهارت دندانپزشکی مبتنی بر شواهد در برنامه دندانپزشکی عمومی و نیز شواهد پژوهشی -مرورهای نظام مند و کارآزمایی های بالینی تصادفی- پیرامون اثربخشی مداخلات آموزشی مختلف جهت انتقال دانش و مهارت طبابت مبتنی بر شواهد در آموزش علوم پزشکی مرور گردید. برنامه های آموزشی دندانپزشکی مبتنی بر شواهد 93 دانشکده دندانپزشکی آمریکای شمالی، استرالیا و نیوزیلند و انگلستان، مرور شده و نتایج آنها خلاصه گردیدند. شواهد دال بر اثربخشی و امکان پذیری به صورت ضمنی در تدوین برنامه آموزشی مد نظر قرار گرفتند. دو جلسه بحث در گروه متمرکز شامل متخصصین آموزش پزشکی در کنار اساتید دندانپزشکی با تجربیات آموزشی، به منظور هدایت و تأیید برنامه آموزشی برگزار گردید. برنامه آموزشی پیشنهادی منعکس کننده کلیه نظرات و پیشنهادات اعضای پانل می باشد. نتايج: اهداف آموزشی برنامه دندانپزشکی مبتنی بر شواهد از شواهد و تجربیات مرور شده استخراج گردید. دانش و مهارت ضروری دندانپزشکی مبتنی بر شواهد در این برنامه پوشش داده شده اند. واحدهای مستقل در کنار مدولهای ادغام شده در واحدهای نظری و عملی مختلف، با تکرار فراوان در برنامه آموزشی از ویژگیهای این برنامه آموزشی است. رویکرد مبتنی بر شواهد در درمان جامع بیماران نیز دیده شده است. بحث و نتيجه گيري: دندانپزشکی مبتنی بر شواهد قابل ادغام در برنامه آموزشی دندانپزشکی عمومی می باشد. تولیت کارآمد برنامه در کنار برنامه های ارتقاء اعضای هیأت علمی و تقویت زیرساختهای ضروری، عملیاتی سازی برنامه دندانپزشکی مبتنی بر شواهد در دوره دندانپزشکی عمومی را تسهیل می کند. كليدواژه ها: تدوین برنامه آموزشی، دندانپزشکی مبتنی بر شواهد، موضوع بین رشته ای
     
    Abstract: Background: According to American Dental Education Association (ADEA), graduates of pre-doctoral dental programs must be competent to evaluate and integrate best research outcomes with clinical expertise and patient values for evidence-based practice. Purpose: The purpose of the present study was to develop a curricular model for embedding evidence-base dentistry into pre-doctoral dental program with special focus on goals and objectives, educational strategies and organization of content. Methods: Internationally published experiences on interventions regarding Evidence-based dentistry in pre-doctoral level were reviewed. Systematic reviews and randomized controlled trials of interventions for transmission of knowledge and skills of evidence based practice in medical education were also considered and summarized in appropriate tables. Available pre-doctoral dental curricula of all North American, all Australia and New Zealand and top ten UK dental schools (totally 93 dental institutions) were reviewed and summarized. Evidence of effectiveness and feasibility concerns such as pre-requisite courses, faculty development requirements, sufficient resources, political and financial support, administrative strategies required for implementation of the program and potentials of the current pre-doctoral dental curriculum were implicitly taken into consideration. Two focus group discussion sessions comprised of medical educationists and dental school professors, whose experience in dental education was of great value, were held for guiding/ finalizing the curricular model. The model was finalized considering the panelists’ comments and ideas. Results: The goals and objectives of the program were extracted from the reviewed evidence and experiences. Knowledge and skills of essential steps of Evidence-based dentistry have been covered in the proposed curricular model. Independent courses along with integrated didactic and practical courses with sufficient repetition through the curriculum characterize this model. Comprehensive care with Evidence- based approach is also presented in the proposed model. Conclusion: Evidence-based approach to dentistry can be embedded into pre-doctoral program. An efficient stewardship along wilth faculty development programs leading to positive faculty attitude toward Evidence-based approach and sufficient infrastructural support will facilitate the successful implementation of the program. Keywords: Curriculum development, Evidence-based dentistry, Interdisciplinary theme
     
    Collections
    • Thesis[FME]

    Contact Us | Send Feedback
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Contact Us | Send Feedback