بررسي موانع موجود جهت ادغام علوم رفتاري و اجتماعي در برنامه درسي پزشكي عمومي و راهكارهاي پيشنهادي ارائه شده جهت غلبه بر آنها :مرور نظام مند متون
Barriers To Integration Of Behavioral And Social Sciences In The General Medicine Curriculum And Recommended Strategies To Overcome Them: A Systematic Review
Abstract
چكيده:
زمينه تحقيق: دلايل مستندی جهت داشتن دانش و مهارت در علوم رفتاری و اجتماعي برای تمامي پزشكان بیان گرديده است. دانشجوی پزشكي که در خصوص علوم رفتاری و اجتماعي آموزش ديده است، به طور مؤثرتری قادر به تشخیص رفتارهای پرخطر بیماران و ممانعت از رشد اين رفتارها از طريق مداخلات اثربخش خواهد شد. بنابراين با توجه به ضرورت های موجود جهت ادغام هرچه بهتر اين علوم در برنامه درسي پزشكي عمومي، بررسي موانع موجود و شناسايي راهكارهای پیشنهادی جهت غلبه بر اين موانع ضروری به نظر مي رسد.
هدف: هدف سنتز شواهد موجود جهت شفاف نمودن موانع در ادغام علوم رفتاری و اجتماعي در برنامه درسي پزشكي عمومي و شناسايي راهكارهای پیشنهادی ارائه شده جهت رفع اين موانع مي باشد.
روش مطالعه: جستجوی نظام مند ادبیات از مطالعات منتشر شده تا سپتامبر 2013 در خصوص ادغام علوم رفتاری و اجتماعي در برنامه درسي پزشكي عمومي انجام شد . يک جستجوی استاندارد به طور مستقل توسط دو نويسنده و اجماع در گنجاندن مطالعات صورت گرفت. سپس آنالیز محتوای مداخلات و استخراج داده ها انجام و پس ازخارج نمودن موضوعات کلیدی، ارزيابي کیفیت مقالات به صورت مستقل صورت پذيرفت.
نتايج: تعداد 2098 مطالعه در جستجوی اولیه انتخاب و پس از بررسي عناوين و خلاصه مقالات تعداد 139 مطالعه برای بررسي متن کامل جدا گرديد. در ادامه از اين تعداد 13 مقاله که فاقد معیارهای ورودی مطالعه بودند حذف و 16 مقاله کاملا مرتبط جدا گرديدند. در ادامه موانع موجود جهت ادغام علوم رفتاری و اجتماعي و استراتژی های غلبه بر آن استخراج و کد گذاری گرديد. نهايتا کیفیت مطالعات ورودی با چک لیست MERSQI امتیازدهي شد. کل امتیاز در میان 16 مطالعه موجود دارای بازه 5/5 تا 11 (بالاترين امتیاز 18 )، با میانگین 8/44 و انحراف معیار 1/65 می باشد.
بحث و نتيجه گيري: با وجود نقش پررنگ علوم رفتاری و اجتماعي در اثربخشي مراقبت های بهداشتي، متاسفانه اين علوم به شايستگي در زنجیره آموزشي و برنامه های درسي دانشجويان پزشكي پوشش داده نشده است. با در نظر گرفتن سرعت تغییر شاخص های اجتماعي و پیشرفت علمي در زمینه پزشكي و انطباق آنها با نیازهای سلامت جامعه، اهمیت علوم رفتاری و اجتماعي در تمرينات بالیني بیش از پیش نمايان گشته و علاوه بر شناسايي و رفع موانع موجود جهت ادغام مؤثرتر آن، استانداردسازی و ارتقاء مستمر اين علوم در برنامه آموزشي پزشكي عمومي را نیز
ضروری مي سازد.
كليد واژه ها: ادغام، علوم رفتاری، علوم اجتماعي، برنامه درسي پزشكي عمومي، موانع، راهكارهای پیشنهادی. Abstract:
Background: There exist some documented reasons revealing the need of knowledge and skills for all physicians about the social and behavioral sciences. Medical students who are equipped with the behavioral and social sciences recognize patients’ risky behaviors more effectively and can promote those changing in behaviors through appropriate interventions. Thus, considering the essence of efficiently performing this integration into the medical curriculum, study of the existing barriers and identification of the proposed methods to overcome them are required.
Purpose: The aim is to synthesize the available evidences to clarify barriers associated with the integration of behavioral and social sciences into the general medicine curriculum and to identify the strategies suggested overcoming them.
Method: A systematic literature search of studies published until Sep. 2013 was conducted for integrating the behavioral and social sciences into the general medicine curriculum. A systematic search was carried out independently by two authors and consensus reached on the inclusion of studies. Then, content analysis of interventions and extraction of the key themes followed by the study of the quality assessment were performed independently.
Results: In the initial search, 2098 titles and abstracts were selected and reviewed where 139 studies were selected for the full text review. Then, 29 related studies were selected which among them, 13 studies had not the required criteria for inclusion and hence the remained 16 relevant studies were chosen. From these studies, the existing barriers for integration and the strategies to overcome them were extracted and coded. Finally, the quality of the included studies was scored with the Quality Instrument MERSQI. The total scores among the 16 studies ranged from 5.5 to 11.0 (the most score was 18 points), with a mean (SD) of 8.44 (1.65).
Conclusions :Despite the prominent role of behavioral and social sciences in the effectiveness of health care, unfortunately these sciences have not been included in the curriculum of medical students. Considering the fast rate of changes in social indices, the scientific advances in the medical sciences and their compliance with health needs, the key role of the behavioral and social sciences in the clinical practice will be more revealed. This shows the essence of recognizing the barriers and the strategies overcoming them as well as standardizing and continuously promoting the medical education programs.
Keywords: Integration, General medicine Curriculum, Behavioral sciences, Social sciences, Barriers, Suggested strategies