بررسی میزان اثر بخشی دوره کارشناسی ارشد آموزش پزشکی بر توانمندی و عملکرد حرفه ای دانش آموختگان از دیدگاه خودشان
The Effect of Medical Education Master Program on Graduates' Professional Competencies and Performance on Their Own Views
Abstract
چکیده:
زمینه تحقیق: در دهه نیروی انسانی برای سلامت، احساس نياز براي برنامه ريزي و بهسازي سيستم آموزش پزشكي و ارتقاي فرايند جذب و بكارگيري دانش آموختگان كارشناسي ارشد آموزش پزشكي و كمبود اطلاعات و مستندات در خصوص وضعيت دانش آموختگان در ايران از يكسو و مقرون به صرفه، ساده، آسان و سريع بودن استفاده از نظرات دانش آموختگان در پي ريزي روشهاي جديد از سوي ديگر ما را بر آن داشت تا ديدگاه دانش آموختگان را در خصوص ميزان تاثير دوره بر توانمندي و عملكرد حرفه اي آنها مورد ارزيابي قرار دهيم.
هدف: بررسي ميزان تاثير دوره كارشناسي ارشد آموزش پزشكي بر توانمندي و عملكرد حرفه اي دانش آموختگان از ديدگاه خودشان
روش مطالعه: در اين پژوهش توصيفي و مقطعي پرسشنامه محقق ساخته طرح بعد از روانسنجي، تعيين ابعاد ابزار، كاهش ابعاد و هنجاريابي آن با استفاده از نظرات 14 خبره آموزش پزشكي به صندوق پستي كليه دانش آموختگاني كه اطلاعات تماس آنها از سوي دانشگاههاي علوم پزشكي در اختيار محققين قرار گرفته بود ارسال شد. (65.2 درصد پرسشنامه هاي ارسالي) داده هاي بدست آمده از 48 پرسشنامه تكميل شده توسط شركت كنندگاني كه تمايل خويش براي شركت در طرح را اعلام كرده بودند با استفاده از نسخه 16 نرم افزار SPSS تحليل گرديد. مضامين تجارب مثبت و منفي يادگيري شركت كنندگان نيز دسته بندي و استخراج شد.
نتايج: دانش آموختگان – 21 نفر (43.8%) آقا و 27 نفر (56.2%) خانم با ميانگين سني 6.53±37- به توانمندي خويش در يك طيف از صفر تا بيست نمره 1.62±16 داده و 20 نفر (41.7%) تاثير كلي دوره در ارتقاي عملكرد حرفه اي خويش را بالا ارزيابي كردند. ميانگين نمره محاسبه شده براي عملكرد حرفه اي و توانمندي دانش آموختگان به ترتيب در طيف 80-16 و طيف 5-1 براساس نظرات خود آنها 7.60±56.44 و 0.52±3.21 بود.
بحث و نتيجه گيري: با تدوين كدهاي اخلاقي و شرح مسئوليتهاي دانش آموختگان آموزش پزشكي- گنجاندن دوره كارورزي- ملزم نمودن دانشجويان به تكميل log book و تحليل باز انديشي هاي ثبت شده توسط اساتيد دوره- دادن فيدبك به دانشجويان در خصوص تكاليف مربوط به واحدهاي عملي- جذب دانشجو در گرايش هاي مختلف و انجام مطالعات آتي با حجم نمونه بيشتر و ابزار بهينه سازي شده طرح و تعيين عوامل موثر در بروز رفتار حرفه اي مطلوب با استفاده از مدل هايي مانند پرسيد پروسيد مي توان لزوم ارتقا توانمندي و عملكرد حرفه اي متوسط دانش آموختگان را از ذهن ها به دلها و رفتارها منتقل ساخت.
کلیدواژه ها: دانش آموخته، آموزش پزشكي، توانمندي، عملكرد حرفه اي. Abstract:
Background: In the decade of human resources for health, the felt need for foundation of new methods to improve the planning and promotion of medical education system, and develop the process of recruiting and employing of graduates of medical education on the one hand and lack of information and documentation regarding the status of graduates in Iran, and considering their perspectives as a simple, easy , fast and affordable source for initial diagnosis in future need assessments , on the other hand conveyed us to evaluate the effect of MSc program of medical education on graduates’ professional competence and performance from their own points of view.
Purpose: The effect of medical education master program on graduates' professional competencys and performance on their own perspectives.
Methods: In this study (Discriptive Cross-Sectional Research), the researcher maid questionnaire (after psychometrics thanks to determining the dimension and reducing it size by valuable comments of 14 experts of medical education) was sent to all the graduates whom we acquired their contact addresses. Data obtained from completed questionnaires by 48 graduates(RR=65.2%) - who participated in the project on their own willingness- were also analyzed using SPSS software version 16.Graduates’ positive and negative learning experiences were extracted and categorized.
Results: Graduates including 21 male (43.8%) and 27 female (56.2%) with a mean age of 37 6.53 scored their overall competency as being 16 1.62 in a range from 0-20.Twenty graduates (41.7%) assessed the overall impact of master program of medical education on their professional competency and performance at the level of high. The mean score was calculated for their professional competency and performance 3.21 0.52 and 56.44 7.60, respectively in the ranges of 1-5 and 16-80.
Conclusion: It will be possible to transfer the concern of medical education masters’ professional competence and performance from minds to the hearts and behaviors, if we try to develop codes of ethics and responsibilities for medical education masters , include the Internship in their curriculum , ask, students to complete the log-books and analyze their reflections , provide constructive feedbacks on their assignments ,design future studies with larger samples using more developed evaluation tool guided by well known behavioral models like PRECEDE PROCEED to diagnosis the influencing factors on graduates’ professional competency and performance.
Keywords: graduate; medical education; competency; professional performance