بررسی مقایسه ای و تلفیقی دو روش آموزش عملی و مولتی مدیا CPR برمیزان یادگیری دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل در سال 90
Title:
Abstract
چکیده:
مقدمه: احیاء قلب و ریه (CPR) سلسله اعمالی است که افراد آگاه و حاضر در صحنه برای بازگرداندن فعالیت قلب و ریه اجرا می کنند. به منظور بالا بردن کیفیت آموزش CPR باید از روشهای آموزشی درست بهره گرفت. پزشکانی که از مهارتهای احیای پیش بیمارستانی بهره می برند، توانایی گسترده تری در انجام اقدامات درمانی و حفظ سلامت بیمار دارند. هدف از این تحقیق بررسی مقایسه ای دو روش آموزش عملی و مولتی مدیا CPR برمیزان یادگیری دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل می باشد.
روش مطالعه: این مطالعه از نوع Quazi Experimental (نیمه تجربی) همراه با آزمون قبل و بعد می باشد. این مطالعه بر روی دانشجویان پزشکی که 51 نفر بودند انجام شد. نمونه گیری به صورت هدفمند مبتنی بر معیارهای ورود و خروج انجام شد و دانشجویان به صورت تصادفی به دو گروه آموزش عملی(25 نفر) و مولتی مدیا(26 نفر)تخصیص می شوند.آموزش گروه عملی در کارگاه و توسط متخصص بیهوشی انجام شد و در گروه مولتی مدیا توسط فیلمهای استاندارد تهیه شده از گاید لاین 2010 صورت گرفت. در مجموع مدت زمان نمایش دو فیلم Adult CPR و Intubation 24 دقیقه بود. ابزار سنجش دراین مطالعه آزمون کتبی و چک لیست است که در 3مرحله از دانشجو امتحان به عمل آمد. مرحله اول قبل از شروع آموزش، مرحله دوم در بخش اول آموزش و مرحله سوم در انتهای بخش دوم آموزش. برای تحلیل نتایج از نرم افزار SPSS 19 و آزمونهای T test و Paired T test استفاده می شود.
یافته ها: نتایج یافتهها نشان داد که در مقایسه میانگینهای پره تست و تست 1 روش کار عملی کلیه عنوانهای آموزشی به طور معنی داری بر افزایش دانش دانشجویان موثر بوده است. اما در مقایسه میانگینهای تست 1 و تست2 نمایش فیلم علاوه بر گذراندن کارگاه عملی فقط در عنوان آموزشی Written exam به طور معنی داری بر دانش و مهارت دانشجویان افزوده است(p<0/001). همچنین مقایسه میانگینهای پره تست و تست 1 در روش مولتی مدیا ،کلیه عنوان های آموزشی به جز عنوان آموزشی LMA ، به طور معنی داری بر دانش و مهارت دانشجویان افزوده است. اما در مقایسه میانگینهای تست 1 و تست2 این روش ، تنها در عنوانهای آموزشی Written exam ، Arrest، LMA، Intubation به طور معنیداری گذراندن کارگاه عملی بعد از نمایش فیلم بر دانش و مهارت دانشجویان افزوده است. (p<0/001)
بحث و نتیجه گیری: تحقیق موجود، روش آموزش تلفیقی را به عنوان بهترین روش آموزش و یادگیری معرفی نموده و آن را روشی جامعه نگر و پایه ای برای آموزش مستمر و خودجوش قلمداد کرده که بر علاقه و مشخصات فردی فراگیر تکیه دارد. در ضمن این مطالعه بر زمان پخش فیلم تاکید دارد که ابتدا فیلم نمایش داده شود و سپس در کارگاه عملی آموزش داده شود که در این صورت آموزش تاثیر بیشتری خواهد داشت.
کلیدواژه ها: احیای قلبی- ریوی، مولتی مدیا، کار عملی، آموزش Abstract:
Background and Purpose: Cardiopoulmonary resuscitation (CPR) is the series of actions performed by aware and willing people to restore the activity of the heart and lungs.
In order to enhance the quality of education of CPR, the correct training methods should be used. Physicians, who take advantage of pre-hospital resuscitation skills, have high ability in health care of patients.
The purpose of this study is to make a comparable examination of two methods of CPR, practical training and multimedia, in concentration of medical students learning at Babol University of Medical Sciences.
Methods: This study is a Semi experimental one with pre-and post-test that involves questioner and the Check list as a means of evaluation ,which carried out in three stages. Firstly, is before training, the second is in the first phase of training and the last one is at the end of the second phase of training. This study was performed on 51 medical students. Students were randomly assigned to practical group (25 people) and Multimedia one (26 people). There is SPSS19 soft ware; Paired T test and T test for data analysis.
Results: The results showed, in the Pre-test and post-test average-scores of practical training , there was significant difference of Knowledge and skills in all items but in Test 1 and Test 2, showing the film after practical training, there was no significant difference of Knowledge and skills in all items expect questioner(p <0/001).
Also, in the pre test and post test average scores of multimedia there was significant difference of Knowledge and skills in all items expect LMA but in Test 1 and Test 2, passing the practical training after showing the film, average-scores of this group there was significant difference of Knowledge and skills only in Questioner, arrest, LMA and Intubation. (p <0/001).
Conclusions: Existing research, introduce the Blended Learning method as the best method of training and consider it as the basis and community method for constant and self-reliance education that is inclusive of interest and profile.
This study emphasizes on the time of show, that the film is being shown first and then training being performed in practical work shop, so in this condition training will be more effective.
Keywords: CPR, Practical training, Multimedia, training