• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Faculty of Medical Education
    • E-Learning
    • Thesis[FME]
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Faculty of Medical Education
    • E-Learning
    • Thesis[FME]
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی رابطه سواد اطلاعاتی با تولیدات علمی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه طی سالهای 1384 لغایت 1389

    The Relationship Between Information Literacy With Faculty Members' Outputs In Kermanshah University Of Medical Sciences, 2005 To 2010

    View/Open
    Cover-Thesis-MemarEftekhary-Lida.pdf (34.83Kb)
    CoverEN-Thesis-MemarEftekhary-Lida.pdf (95.81Kb)
    Abstract-Thesis-MemarEftekhary-Lida.pdf (180.5Kb)
    Thesis-MemarEftekhary-Lida.pdf (6.016Mb)
    Date
    2011-01-01
    Author
    معمار افتخاری, لیدا
    MemarEftekhari, Lida
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    چکیده: زمینه تحقیق: اعضای هیات علمی دانشگاه ها از مهم ترین سرمایه ها و منابع هر کشور محسوب می شوند و سواد اطلاعاتی به مجموعه ای از توانمندیها اطلاق می شود که افراد را قادر می سازند نیاز به اطلاعات را تشخیص دهند و پس از جایابی و دستیابی به اطلاعات مورد نیاز، آنها را مورد ارزیابی قرار داده و به گونه ای موثر مورد استفاده قرار دهند و از آنجائیکه تولید علمی یکی از شاخص های مهم عملکرد اعضای هیأت علمی دانشگاه ها به شمار می آید، مطالعه ای که بتواند نقش سواد اطلاعاتی را در میزان تولیدات علمی تایید کند تا با بکارگیری نتایج آن بتوان در امر تولید علمی نیز بالندگی و شکوفایی ایجاد نمود ضرورت دارد. هدف: هدف اصلی این پژوهش، تعیین رابطه سواد اطلاعاتی با تولیدات علمی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه طی سالهای 1384 لغایت 1389 می باشد. روش مطالعه: این پژوهش یک مطالعه تحلیلی مقطعی بود. جامعه پژوهش کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بود. ابزار گردآوری اطلاعات دو پرسشنامه بود، پرسشنامه اول 21 قسمت و شامل اطلاعات دموگرافیک و تولیدات علمی بود و پرسشنامه دوم، پرسشنامه سواد اطلاعاتی بود و شامل 87 سوال و 100 قسمت بود. در این پژوهش متغیر مستقل سواد اطلاعاتی و متغیر وابسته تولیدات علمی (تالیف و ترجمه کتاب، مقالات مجلات، مقالات کنفرانس، طرح های تحقیقاتی مصوب، راهنمایی پایان نامه، ثبت اختراع و پتنت) بوده است و اطلاعات با بهره گیری از نرم افزار SPSS نسخه 19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: یافته ها نشان داد که میانگین کل سواد اطلاعاتی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بالاتر از حد متوسط بود و 50 درصد دارای سواد اطلاعاتی بودند و رابطه معنادار آماری بین سواد اطلاعاتی و تولیدات علمی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه وجود داشت (P<0/03). بحث و نتیجه گیری: یافته های این پژوهش بیانگر رابطه سواد اطلاعاتی و تولید علمی بود و از آنجائیکه فقط نیمی از اعضای هیات علمی دارای سواد اطلاعاتی بودند، ضرورت اقدام به برنامه ریزی در جهت افزایش سواد اطلاعاتی توجیه می شود. کلید واژه ها: سواد اطلاعاتی، تولیدات علمی، هیات علمی، کرمانشاه.
     
    Abstract: Background: Faculty members of universities are some of the most important resources of each country. Information literacy means a group of abilities which enable a person to understand his or her need for information, and after finding the information and locating it he or she has the ability to analyze the information in an effective manner. A study showing the role of information literacy in scientific productions and in effect growth and advancement can be achieved seems necessary. Purpose: The purpose of this study is to show the relationship between information literacy with the scientific productions of the Faculty Members of the University Of Medical Sciences Of Kermanshah from 2005 to 2010. Methods: This research is an analytic study of a time interval. The study group is made up of all the faculty members of Kermanshah University of Medical Sciences. The data collection included two questionnaires. The first had 21 parts including the demographic information and the scientific products, and the second was the information literacy questionnaire. It consisted of 87 questions and 100 parts. The independent variable was the information literacy and the dependent variable was the scientific products (written or translated books, articles in magazines or presented in conferences, approved investigative plans, consulted theses, and registered and patented invention). The data was analyzed with SPSS ver. 19. Results: The data showed that the average of the total information literacy of the faculty members was higher than average, and fifty percent had literacy information .There was a meaningful statistical relation between information literacy and scientific products of the Faculty Members of Kermanshah University of Medical Sciences (p<0/03). Conclusion: The results of this research show the relationship between information literacy and scientific products. Because only half of the faculty members had information literacy, there is a need for planning in order to increase the information literacy of the members. Keywords: Information Literacy, scientific products, Faculty Member, Kermanshah
     
    Collections
    • Thesis[FME]

    Contact Us | Send Feedback
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Contact Us | Send Feedback