• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Faculty of Medical Education
    • E-Learning
    • Thesis[FME]
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Faculty of Medical Education
    • E-Learning
    • Thesis[FME]
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تبیین مفهوم حرفه ای شدن از دیدگاه مدرسین دائشگاه علوم پزشکی بوشهر در سال 1391

    Neursing Professional Criteria For Baccalaureate Nursing (Bsn) Of Nursing Faculty Members' Viewpoint In Bushehr University Of Medical Sciences 2012

    View/Open
    Cover-Thesis- Azemian-Azadeh.pdf (21.5Kb)
    Thesis- Azemian-Azadeh.pdf (1.346Mb)
    Date
    2013-01-01
    Author
    عازمیان, آزاده
    Azemian, Azadeh
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    چکیده: وظايف شغلي گروه هاي حرفه اي در سيستم سلامت در اثر افزايش تقاضاي براي ارتقاء كيفيت مراقبت از بيماران، دچار تغييرات مهمي گرديده است. پرستاري نيز در سالهاي اخير دستخوش تغييرات زيادي در فرايند حرفه اي شدن گرديده است. عدم وجود معيارهاي مستند و مدوم در مورد حرفه پرستاري در ايران، ضرورت پژوهش در زمينه تبيين معيارهاي حرفه اي شدن را نشان مي دهد. تا با تعيين اين معيارها براساس تجارب مدرسين پرستاري زمينه لازم براي تربيت پرستاران حرفه اي و ارائه خدمات با كيفيت فراهم گردد. هدف: هدف از اين مطالعه تبيين معيارهاي حرفه اي بودن در پرستاري از ديدگاه اعضاء هيئت علمي مي باشد. روش مطالعه: اين مطالعه، يك مطالعه كيفي به روش تحليل محتوي است. اطلاعات براساس تجربيات مشاركت كنندگان در پژوهش به روش مصاحبه انفرادي و گروهي جمع آوري گرديده است. نتايج: نتايج نشان داد حرفه اي شدن پرستاري تحت طبقات مشخص توانمندي هاي حرفه اي، اصلاح ساختار سازماني، اخلاق و تعهدات حرفه اي و اصلاح ساختار اجتماعي (عوامل دروني و بيروني) بود. نتايج نشان داد عوامل مخدوش كننده، بعنوان موانع جدي در حوزه هاي سازماني و مديريتي و همچنين آموزش و ديدگاه اجتماعي كماكان سبب خدشه به حرفه اي شدن پرستاري مي گردد. بحث و نتيجه گيري: شناخت معيارهاي حرفه اي شدن براي ارتقاء مسير حرفه اي شدن بسيار ضروري است. چرا كه با مشخص شدن معيارهاي حرفه اي شدن راهكارهاي عملياتي مي تواند به ارتقاء حرفه بينجامد و چشم انداز روشني را براي تربيت پرستاران حرفه اي و ارتقاء خدمات پرستاري ترسيم نمايد. کلید واژه ها: حرفه اي شدن، پرستاري، تحليل محتوي
     
    Abstract: Introduction: The work taskes of profestional groups in health care systems have been changed to meet increasing demands for qualified patient care. Nursing has been under-going change for a process of professionlisation. The lack of criteria in nursing professionalism and standard document in Iran nursing professional show research is nessecery to explaintation nursing professionalism criteria. These criteria according to teachers experience provide teachers to train professiona nurse and quality service. Method: Aqualitative research design was used. Data were derived from personal and focus group interviews . Result: Resulth showed nursing professional was under certain categories like vocational capabilities, organizational structure, ethical and professional obligations and social structure (internal and external factor). Confounding factors were serious obstacles in education, social, manangemt and organization areas. Conclusion: Recognition of professional standards is essential for promotion of nursing professional process. Clear professional criteria with operative strategy lead to nursing professional development and draw up a clear vision for education of professional nursing and quality servise. Keywords: professionalism, nursing, content analysis
     
    Collections
    • Thesis[FME]

    Contact Us | Send Feedback
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Contact Us | Send Feedback