تعیین میزان انطباق سرفصلهای آموزشی کارشناسان رشته بهداشت عمومی با وظایف مورد انتظار و میزان کاربرد سر فصلها بر اساس شرح وظایف در حال انجام از دیدگاه کارشناسان
Title:
Abstract
چکیده:
مقدمه: كارشناسان بهداشت عمومي، سهم عمده اي در اجراي برنامه هاي بهداشتي مراكز بهداشت كشور ايفا مي نمايند. نظرات شاغلين اين رشته در خصوص اينكه برنامه آموزشي اين رشته تا چه حد پاسخگوي نيازهاي شغلي دانش آموختگان اين رشته است و در شناسايي كمبودها در اين زمينه كمك كننده است. لذا هدف اين مطالعه بررسي ميزان انطباق برنامه آموزشي و محتواي دروس كارشناسي رشته بهداشت عمومي با نيازهاي شغلي كارشناسان اين رشته در مراكز بهداشت شهرستانها و بررسي انتظارات سيستم سلامت از ديدگاه شاغلين اين رشته است.
مواد و روشها: اين مطالعه توصيفي مقطعي بر روي 95 نفر از كارشناسان دانش آموخته و شاغل بهداشت عمومي دانشگاه علوم پزشكي تبريز انجام شد. افراد با نمونه گيري چند مرحله اي انتخاب شدند. ابزار جمع آوري اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته روا و پايا بود كه با سوالاتي ميزان كاربرد محتواي دروس پايه، اصلي و اختصاصي برنامه آموزشي رشته كارشناسي بهداشت عمومي را در راستاي وظايف شغلي شان بررسي ميكرد. از آمار توصيفي جهت تجزيه و تحليل داده ها استفاده شد.
يافته ها : نتايج نشان داد كه كاربرد مجموع دروس دوره كارشناسي بهداشت عمومي در محيط كاري در حد متوسط (59/9- 40%) بود و دروس پايه كمترين كاربرد را در فعاليتهاي شغلي افراد داشتند (زير 20%). برنامه آموزشي موجود از نظر كاربرد به تفكيك پستهاي سازماني متعدد متفاوت بوده و بيشترين كاربرد را براي كارشناسان مبارزه با بيماريها و كمترين كاربرد را براي كارشناسان گسترش شبكه داشته است. محتواي 71/79 درصد دروس صرفا در حيطه دانش ارائه گرديده است. در مجموع فارغ التحصيلان شاغل اين رشته رضايت نسبي و متوسط از دوره آموزشي رشته شان داشتند.
نتيجه گيري: يافته هاي مطالعه نشان داد كه محتواي دروس و برنامه هاي آموزشي مربوط به رشته بهداشت عمومي با نيازهاي شغلي دانش آموختگان اين رشته كاملا منطبق نيست. بنابراين انجام اصلاحاتي براي بهبود و ارتقاء كيفيت برنامه آموزشي كارايي اين برنامه ها در آينده شغلي اين كارشناسان تأكيد مي شود.
کلید واژه ها:
انطباق، سرفصل هاي آموزشي، محتواي دروس، كاربرد، نيازهاي شغلي، بهداشت عمومي Abstract:
Introduction: public health experts have major role in health centers for health programs implementation. Comments of graduate workers in this field about how resolved professional needs and recognition of shortcomings in this area is helpful .This study examines the applicability of the course curriculum and undergraduate courses in public health with expectations of the health system from the perspective of workers in this field.
Methods: This cross-sectional study on 95 expert public health graduates that have employees in Tabriz medical science university. They were selected by multistage sampling. Data collection instruments was questionnaire valid and reliable researcher made that questions application rate of the lessons of course public health program in their job responsibilities would examine. Descriptive statistics were used to analyze the data.
Results: The results showed that a total use of undergraduate course lessons in public health working environment is moderate (59/9-40%) were. and minimum use was about basic course lessons in occupational activities of individuals (below 20%).Utility of the curriculum for each of several different organizational positions was difference and mostly were have useful to disease fight experts and least useful to have experts in network expansion. Content of 79/71 percent of the courses are offered only in knowledge area. Overall, satisfaction in graduates working about to the of those training courses was average.
Conclusion: The study showed that the content of courses and training programs public health experts with professional needs of graduates in this field is not quite consistent. So reforms with aim improve efficiency and Quality improvement this program is recommended for future work of the experts.
Keywords: Compliance, training curriculum, course content, application, job requirements, public health