مقایسه وضعیت اجتماعی اقتصادی خانواده دانشجویان پزشکی با دانشجویان کارشناسی اتاق عمل ، بهداشت محیط و کاردانی بهداشت حرفه ای دانشگاه
Comparison Of Socioeconomic Status Between Medical Students And College Students Entering Mashhad University Of Medical Sciences In 2011
Abstract
چكيده:
زمينه تحقيق: بررسي علل موثر در ورود دانش آموزان به يك رشته تحصيلي پس از پايان تحصيلات مقطع متوسطه، مي تواند در برنامه ريزي هاي آموزشي و هدايت تحصيلي آنها مفيد باشد. در بسياري از موارد، اين علل خارج از اراده و كنترل دانش آموز بوده، مربوط به شرايط خانوادگي مي شوند. در پژوهش هاي انجام شده در ساير نقاط دنيا، عوامل اجتماعي اقتصادي از جمله موثرترين عوامل در موفقيت تحصيلي دانش آموزان بوده اند. تاكنون در اين زمينه در ايران پژوهش جامعي انجام نشده است، و به همين دليل بررسي اين موضوع در پايان نامه حاضر مورد اهتمام قرار گرفت.
هدف: هدف از پايان نامه حاضر تعيين وضعيت اجتماعي اقتصادي دانشجويان در رشته هاي مقطع دكترا (پزشكي و دندانپزشكي) و مقايسه آن با دانشجويان مقاطع پايين تر (كارشناسي اتاق عمل، و بهداشت محيط و كارداني بهداشت حرفه اي (در دانشگاه علوم پزشكي مشهد، است. هدف غايي از انجام اين پژوهش ارائه اطلاعات مستند به سياست گذاران آموزشي براي هدايت تحصيلي مناسب تر دانشآموزان و دانشجويان و كمك به رفع كمبودهاي آموزشي و نيازهاي بازار كار خواهد بود.
روش مطالعه: مطالعه به صورت مقطعي – مقايسهاي و به روش سرشماري در تمام دانشجويان رشتههاي مذكور كه ورودي سال 1390 دانشگاه علوم پزشكي مشهد هستند، انجام شد. ابزار گردآوري اطلاعات پرسشنامه و بانك دادههاي آموزش دانشگاه علوم پزشكي مشهد ميباشد.
نتايج: شاخصهاي وضعيت اجتماعي اقتصادي، از جمله: تحصيلات والدين، شغل والدين، گروه درآمدي، بعد خانوار و منطقه جغرافيايي سكونت بين دانشجويان مقطع دكترا با مقاطع پايينتر تفاوت معناداري داشت (p<0,05 در تمام موارد). درصد بالاتر از دانشجويان مقطع دكترا در مدارس انتفاعي غيردولتي، نمونه دولتي و تيزهوشان تحصيل كرد بودند. گذشته از اين دانشجويان مقطع دكترا داراي والدين جوانتري بودند. با نگاه به شاخص كلي وضعيت اجتماعي اقتصادي، خانواده دانشجويان پزشكي و دندانپزشكي، وضعيت اجتماعي اقتصادي بهتري از خانواده دانشجويان اتاق عمل، بهداشت محيط و بهداشت حرفهاي داشتند.
بحث و نتيجه گيري: پژوهش حاضر نشاندهنده تأثير عوامل اجتماعي اقتصادي در انتخاب رشته تحصيلي و موفقيت در آزمون سراسري دانشگاه ميباشد. براي افزايش تنوع دانشجويان و بهبود شانس ورود به دانشگاه افراد با وضعيت اجتماعي اقتصادي پايينتر، به نظر ميرسد كه مداخلات فوري ضروري باشد. نظام فعلي سهميهبندي مناطق براي نيل به اهداف اوليه تعيينشده براي آن فاقد كارايي كافي به نظر ميرسد.
كليدواژه ها:
وضعيت اجتماعي اقتصادي، دانشجوي پزشكي، آموزش پزشكي Abstract:
Background: Various factors have been found to affect decision to study medicine and academic performance of medical students. Among them, socioeconomic factors seem to have a major role in success of applicants to enter medical schools.
Purpose: To investigate socioeconomic status of medical students of Mashhad University of Medical Sciences and to compare it with those of Surgical technology, Occupational Health, and Environmental Health students.
Methods: Data regarding demographic characteristics, parental education, and occupation, and income, number of siblings, marital status and schooling of students were collected using a questionnaire. Moreover, some data were checked with Students Electronic Database of Mashhad University of Medical Sciences.
Results: Medical students have better socioeconomic status than other students. Specifically, they have more educated parents with more professional jobs, have fewer siblings and feel less economic challenges. In addition, during their high school education, medical students attended fee-paying schools more than other students.
Conclusion: There is obvious socioeconomic differences between medical students and other students in this study. To decrease the inequalities in medical schools, it is important to address socioeconomic issues when considering potential applicants for medical education.
Keywords: medical student, medical education, socioeconomic status