• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Faculty of Medical Education
    • E-Learning
    • Thesis[FME]
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Faculty of Medical Education
    • E-Learning
    • Thesis[FME]
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزشیابی دوره آموزش مجازی برنامه MPH پزشک خانواده در دانشگاه علوم پزشکی شیراز

    An evaluation study of Virtual Master of Public Health in family Medicine in Shiraz University of Medical

    View/Open
    Cover-Thesis-Duostkam-Aida.pdf (46.46Kb)
    Thesis-Duostkam-Aida.pdf (1.364Mb)
    Article-Thesis-Duostkam-Aida.pdf (215.9Kb)
    Date
    2013-01-01
    Author
    دوستکام, آیدا
    Doostkam, Aida
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    چكيده: زمينه و هدف: دوره مديريت عالي بهداشت عمومي كه به اختصار MPH ناميده مي شود با هدف توانمندسازي پزشكان خانواده شاغل در نظام سلامت كشور ايران طراحي شده است. محتواي آموزشي اين دوره در ارتباط با مديريت، حفظ و ارتقاي سلامت عمومي است كه براساس آن دانش آموختگان، توانمندي هايي را در زمينه هاي مديريت مراقبت هاي عمومي خط اول مبتني بر نيازهاي خانواده، جامعه و نظام سلامت به صورت جامع و پيوسته كسب مي كنند. اين مطالعه جهت ارزشيابي دوره آموزش مجازي برنامه MPH پزشك خانواده در دانشگاه علوم پزشكي شيراز انجام گرفت. روش كار: اين مطالعه يك مطالعه كيفي و كمي است. ارزشيابي به روش كرك پاتريك انجام گرفت. جامعه مورد مطالعه شامل كليه پزشكان شركت كننده ورودي بهمن 88 و 89 در طرح پزشك خانواده (57 نفر) در دانشگاه علوم پزشكي شيراز بودند كه فرم هاي دستيابي به اهداف، مقايسه ميزان يادگيري دروس، سنجش كيفيت CD ها و سنجش محيط آموزشي را تكميل نموده، سپس داده ها با نرم افزار Version18,SPSS مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. همچنين آزمون OSCE جهت ارزشيابي سطح دوم مدل كرك پاتريك توسط مركز مطالعات و توسعه آموزش پزشكي برگزار شد. جهت ارزيابي كيفي دوره از اساتيد مدرس برنامه مصاحبه نيمه ساختارمند به عمل آمد و فرم هاي نظرسنجي باز توسط فراگيران تكميل شد. سپس تم ها به روش كيفي استخراج گرديد. يافته ها: تعداد 34 نفر از پزشكان شركت كننده در تكميل پرسشنامه و 24 نفر در آزمون OSCE شركت نمودند. در بين دروس ارائه شده مطلوب ترين و كاربردي ترين درس ارائه شده از نظر حجم مطالب و مداخلات تشخيصي و درماني مربوط به مديريت سرپايي بيماري هاي شايع دوران بارداري و كمترين ميزان مطلوبيت از نظر محتوا، كاربرد و مداخلات تشخيصي و درماني مربوط به درس ارائه خدمات و مراقبت هاي مديريت شده بود. در آزمون OSCE برگزار شده بهترين ميانگين نمرات فراگيران مربوط به درس زنان و كمترين آن مربوط به دروس مباني اپيدميولوژي و ارائه خدمات و مراقبت هاي مديريت شده بود. نتيجه گيري: با توجه به يافته هاي بدست آمده چنين نتيجه گيري مي شود كه فراگيران نامناسب بودن كيفيت CDها، شروع دوره MPH به صورت سريع و كارشناسي نشده، وجود نكات ابهام فراوان در دستورالعمل و آينده رشته MPH پزشك خانواده و شيوه برگزاري آزمون ها را از مهمترين نقاط ضعف برنامه و افزايش دانش و ميزان يادگيري شركت كنندگان را مهمترين نقطه قوت برنامه برشمردند. كليد واژه ها: پزشك عمومي، MPH پزشك خانواده، ارزشيابي، آموزش مجازي
     
    Abstract: An evaluation study of Virtual Master of Public Health in family Medicine in Shiraz University of Medical Sciences, Iran . Background & objective: Master of public health (MPH) Course is designed for Increasing competency in family physicians employed in Iran's health system. The Contents of this course is based on society needs for increasing managing and public health. This study was designed to evaluate the virtual education in MPH Course in Shiraz University of Medical Sciences. Methods: This research was a qualitative and quantitative study. The evaluation was according Kirkpatrick's Model. The study was done on 57 family physicians in Shiraz University of medical Sciences. We used questionnaire which included goal attainment, learning assessment, compact disc (CD) quality and Dundee Ready Educational Environment Measure (DREEM) questionnaire. Data was gathered and then analyzed with SPSS software. Also, an Objective Structured Clinical Examination (OSCE) was designed in education development center for second level evaluation according to Kirkpatrick's Model. For qualitative evaluation, we did a semi structured interview with teachers. Open questionnaires also were designed for students and data were extracted. Results: 34 physicians fulfilled the questionnaires and 24 of them participated the OSCE. The most interested and practical lessons were about obstetrics diseases out patient management. The least interested lessons were about managed health cares. In OSCE, the best scores were for obstetrics – gynecology and the least scores for epidemiology basics and managed health cares. Conclusion: According to participants' viewpoints, the disadvantages of the course were low quality compact discs, future employment participants, compact course and assessment methods. The best advantages of this course were efficient learning and increasing knowledges of the students.
     
    Collections
    • Thesis[FME]

    Contact Us | Send Feedback
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Contact Us | Send Feedback