• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Faculty of Medical Education
    • E-Learning
    • Thesis[FME]
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Faculty of Medical Education
    • E-Learning
    • Thesis[FME]
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی میزان سواد اطلاعاتی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

    Title:

    View/Open
    Cover-Thesis-Azodi-Parviz.pdf (17.69Kb)
    Thesis-Azodi-Parviz.pdf (643.0Kb)
    Date
    2011-01-01
    Author
    عضدی, پرویز
    Azodi, Parviz
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    چكيده: زمينه تحقيق: سواد اطلاعاتي مجموعه توانمندي هايي است كه افراد به كمك آن مي توانند تشخيص دهند چه موقع به اطلاعات نیاز دارند و به جايابي ،ارزيابي و استفاده موثر از اطلاعات مورد نياز مبادرت ورزند. ماموريت اصلي نظام هاي آموزشي بخصوص در سطوح عالي و دانشگاه ها این است که به نحوي عمل كنند كه بتوانند توانمندي هاي لازم را براي كسب مهارت های ياد گیری در دانشجويان فراهم نمایند به عبارت ديگر ورودي هاي خود را به خروجي های توانمند تبديل كنند لذا يكي از لازمه هاي اين چنين افرادي اين است كه به سلاح مهارت هاي يادگيري مادام العمر مسلح گردند و توانمندی اساتید در کسب این مهارت دانشجویان اثر گذار است. هدف: تعیین میانگین نمره سواد اطلاعاتی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و تعیین نمره سواد اطلاعاتی اعضا ی هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بر حسب زیر حیطه سواد اطلاعاتي بر اساس پنج استاندارد انجمن ملي كتابخانه هاي امريكا مي باشد. روش مطالعه: این بررسی یک مطالعه توصیفی می باشد که با هدف تعیین سطح سواد اطلاعاتی اعضا ی هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در سال 1390 صورت گرفته است.در اين مطالعه جهت جمع آوری داده ها پرسشنامه سنجش سواد اطلاعاتي بر اساس استاندارهاي سواد اطلاعاتي طراحي وپس از بررسی روايي وپايايي مورد استفاده قرار گرفت. نتايج: اعضاي هيات علمي نمره پايين تر از حد پنجاه درصد كل نمره(26) را كسب نموده میانگین نمره کل سواد اسلاعاتی برابر 23/11 (5/26) و درمیان استاندارها ، استاندارد 2بالاترين نمره را به خود اختصاص داد و بعد از آن به ترتيب استانداردهاي 5،4،3 و1 قرار گرفتند بحث و نتيجه گيري: نمره سواد اطلاعاتي اعضای هیات علمی در سطح مطلوبی نمی باشد. از آنجايي كه مدرسان دانشگاه وظيفه الگو بودن و تربيت دانشجويان را به عهده دارند بايد از اين نظر مورد توجه قرار گيرند کارگاه ها و برنامه های آموزشي در جهت ارتفا سواداطلاعاتي برگزار گردد و در سياستهاي آموزشي از ابتداي دوران تحصيل برنامه ريزي دقيقي در این راستا صورت پذيرد کلید واژه ها: سواد اطلاعاتي ، هيات علمي
     
    Abstract: Background: Information Literacy is the ability to identify when and what information is needed, how information is organized and evaluated and the best sources of information for the given need identify. In this century that the main goal in academic education is to prepare students for lifelong learning, teacher play a key role in providing students with divers’ opportunities to learn Information Literacy skills, but researches shows teacher entering teaching without necessary information literacy skills and knowledge. In this research Main goal was to identify the mean scores of information literacy skills in Bushehr University of Medical sciences’ teachers in 1390. Methods: In this exploratory descriptive survey 87 University teachers were investigated. Data collected by using “information literacy assess questioner”. Validity and reability of the questioner were assessing before use .Data was analyzed by using spss software 16. Result: The mean score and standard deviation of information literacy of the teachers were 23.11(5.25) respectively and it was lower than 50% of total score (26) . The highest score was seen in standard 2 and then 3,4,5 and 1. Conclusion: This study confirmed that information literacy among these university teachers was lacking necessary skills and knowledge. It needs to promote new planning to enhance ` these skills by educational intervention. Key words: Information literacy , university teacher
     
    Collections
    • Thesis[FME]

    Contact Us | Send Feedback
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Contact Us | Send Feedback