Show simple item record

In-service educational design of Emergency Medical Technician working in the Emergency Medical Services

dc.contributor.authorکبیریان راد, مطهرهfa_IR
dc.contributor.authorKabiryanrad, Motaharehen_US
dc.date.accessioned2014-12-02T07:43:58Z
dc.date.available2014-12-02T07:43:58Z
dc.date.issued2014-01-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/18883
dc.description.abstractچکیده: زمینه تحقیق: بسیاري از زمینه هاي علوم پزشکی درحال پیشرفت و تغییرات سریع است، یکی از راههاي اصلی مقابله با این تغییرات روزمره، حفظ توانایی ومهارتهاي عملکردي صاحبان این حرفه در زمینه پیشرفتهاي جدید است. در این راستا آموزش ضمن خدمت یک راه ثابت شده براي حفظ دانش، مهارت و نگرش این گروه، براي ارائه هرچه بهتر خدمات بهداشتی درمانی به جامعه است. هدف: هدف از انجام این مطالعه طراحی برنامه آموزش خدمت براي کارکنان فوریتهاي پزشکی شهر سمنان میباشد. روش مطالعه: این پژوهش یک مطالعه از نوع طراحی آموزشی است. پس از نیازسنجی با روش توصیفی مقطعی، بسته آموزشی با استفاده از الگوهاي راهبردي گانیه تهیه شد، نمونه گیري، به روش سرشماري انجام گرفته و نمونه پژوهش با جامعه پژوهش برابر بود و کلیه مسئولین واحدهاي فوریتهاي پزشکی و تکنسینهاي فوریت پیش بیمارستانی شاغل در سیستم فوریتهاي پزشکی را در بر داشته است، ابزار جمعآوري دادهها پرسشنامه با سوالات بسته بود که روایی آن با روش دلفی و مشورت با صاحب نظران صورت گرفت و پایایی آن از طریق آزمون مجدد و محاسبه ضریب آلفاي کرونباخ انجام گرفت که معادل 96% درصد بدست آمد و در آن نیاز آموزشی و اهمیت آن با امتیاز 1 تا 5 مشخص گردید. همچنین داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد و بمنظور توصیف داده ها از شاخص های آماري، میانگین و انحراف معیار استفاده گردید. نتایج: براساس بررسیهاي بعمل آمده اولویت بندي نیازهاي آموزشی تکنسینهاي فوریت پزشکی پیش بیمارستانی، به ترتیب هشت اولویت زیر است. اورژانس هاي روانی و رفتاری با 87/62 امتیاز در الویت اول، اقدامات پیش بیمارستانی در بیماران دچار آسیب های وارده به اندام های حیاتی (قفسه سینه؛ سر؛ نخاع) با 86/19 امتیاز در اولویت دوم، مانیتورینگ قلبی وتفسیر نوار قلب طبیعی وغیر طبیعی با 85/23 امتیاز در اولویت سوم؛ احیای تنفسی در نوزادان و کودکان با 77/14 امتیاز در اولیت چهارم؛ احیای قلبی در نوزادان و کودکان با 71/90 امتیاز در اولویت پنجم؛ احیای تنفسی در بزرگسالان؛ با 70/95 امتیاز در اولویت ششم؛ احیای قلبی در بزرگسالان با 68/09 امتیاز در اولویت هفتم؛ اخلاق حرفه ای و مسائل قانونی در حرفه های پزشکی با 59/52 امتیاز در اولویت هشتم می باشد، که به ترتیب اولویت، برای هر یک از موضوعات، یک بسته آموزشی تهیه شد. بحث و نتیجه گیري: تکنسینهاي فوریت پزشکی پیش بیمارستانی،نیاز بیشتري براي آموزش در حیطه هاي اورژانسهاي روانپزشکی، اقدامات پیش بیمارستانی دربیماران دچارآسیبهاي وارده به اندامهاي حیاتی (قفسه سینه، سر، نخاع)،مانیتورینگ قلبی وتفسیر نوار قلب طبیعی وغیر طبیعی، احیاي قلبی وتنفسی در نوزادان و کودکان، احیاي قلبی وتنفسی در بزرگسالان،اخلاق حرفهاي و مسایل قانونی در حرفه هاي پزشکی احساس کردند که با توجه به نظرسنجی بدست آمده از آنان اولویت همه حیطه ها مطابق با استانداردها مشخص و برنامه آموزش ضمن خدمت براساس نیازهاي آنان و درراستاي وظایف محوله طراحی گردید، مقتضی است، در مطالعات جدید با ارزشیابی کارکنان فوریتهاي پزشکی شهر سمنان، میزان تاثیر بسته آموزشی بر افزایش مهارت آنان بررسی شود. کلید واژه ها: تکنسینهاي فوریت پزشکی پیش بیمارستانی، نیاز سنجی، طراحی آموزشی، آموزش ضمن خدمت، بسته آموزشی، مهارتfa_IR
dc.description.abstractAbstract: Back ground: Needs،information and rapid actions.As many fields of medical sciences are in progress and rapid changes، design In-service education efficiency. One of the main ways to deal with the daily changes in the medical profession is maintenance and protection of the ability and skills of owners of this profession in new developments and progress. In this regard, In-service education is a proven way for maintaining the knowledge, skills and attitudes of Pre-hospital emergency tecnician to provide better health services to the community. Purpose:The aim of this study is designing In-service education for Pre-hospital emergency tecnician in semnan city. Methods: This study is a instructional design study.after need assessment with descriptive metod،with use from Ganieh strategy، educational package was prepared. The sample was equal with the research community and included all supervisors and Pre-hospital emergency tecnician working in the Pre-hospital system. It was conducted using census method. the data were collected using patterns and techniques of assessment of agreement (Delphi techniques: techniques to create an agreement); Data collection instrument was a questionnaire with closed questions that the need for education and its significance was determined with a question scored from 1 to 5.validity of the questionnaire was confirmed through consultation with experts and reliability was calculated through test re test and Cronbach's Alpha coefficient that was equivalent to 0.96 %. the data were analyzed using SPSS software version 18. Results :Based on surveys taken, prioritize educational needs of Pre-hospital emergency tecnician in eight different areas (fields) are as follows: Psychiatric emergency by getting 87/62 points in the first priority, Head and Chest and Spinalcord Trauma by getting 86/19 points in the second priority, Heart monitoring and interprait of normal or anormal electrocardiogram by getting 85/23 points in the third priority Cardio -Pulmonary-Cerebral(Brain)- Resuscitation for infant by getting 77/14 and 71/90 points in the fourth and five priority Cardio -Pulmonary- Cerebral(Brain)- Resuscitation for adult and by getting 70/95 and 68/09 points in the six and seven priority rules and Professional etic in physitians profession by getting 59/52points in the eigth priority that as follows priority one educational package was prepared for each subject. Conclusion: Pre-hospital emergency tecnician in the area of Psychiatric emergency، Head and Chest and Spinaicord trauma، Heart monitoring and interprait of normal or anormalElectrocardiogram ،Cardio –Pulmonary resuscitation for adult and infant،Rules in medical profetions and profetional etic felt more need for training. based on need assessment priority of all areas in accordance with specified standards، also based on scheduled In-service education. appropriate that in new study with assessment from Pre-hospital emergency technician، in Semnan city،the effect of educational package on promote their skill،should study.en_US
dc.publisherFMEen_US
dc.subjectسال 93fa_IR
dc.titleطراحی برنامه آموزش ضمن خدمت برای کارکنان فوریت های پزشکی شهر سمنان در سال 92fa_IR
dc.titleIn-service educational design of Emergency Medical Technician working in the Emergency Medical Servicesen_US
dc.typeThesisen_US


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record